naar Marker Nieuws indexpagina
Een excursie maken in je eigen omgeving
Een dagje Volendam, Marken en de Zaanse Schans
De twee 'toeristen' in eigen omgeving , Marco Meijer (links) en Pieter Pereboom

Op Marken ziet een ieder elke dag groepen van ‘Tours & Tickets’ (T&T) voorbij lopen. Marco Meijer en Pieter Pereboom wilden wel eens weten wat deze toeristen nu te zien en te horen krijgen en boekten afgelopen zaterdag tickets, voor de eerste tour van deze dag naar Volendam, Marken en de Zaanse Schans..

We dienden ons te melden op het kantoor van T&T op het Damrak. De tickets waren reeds geboekt via internet. Vanaf dit kantoor werd onze groep naar de bus begeleid. Een dubbeldekker van Jan de Wit Tours. De bus vertrok om 08.41 uur vanaf de Prins Hendrikkade richting Volendam.

In de bus stelde onze gids Edgar zich voor. Geboren in Nicaragua en getrouwd met een Nederlandse vrouw. Chauffeur Ronald zou ons met z’n bus naar alle excursies brengen. Wij waren de enige Nederlanders in de bus, want de tour was voor Engels- en Spaanstaligen. Onderweg werd de oorsprong van ‘Holland / the Netherlands’ summier uitgelegd. Ook de molens en de koeien passeerden de revue. De gids vond Volendam/Marken het ´echte´ Nederland.

Om 09.10 uur arriveerden we op de parkeerplaats achter verpleeghuis ‘De Gouwzee’ in Volendam. Na een korte wandeling de dijk op, de dijk af en door het ‘Doolhof’, kwamen we uit bij de ‘Cheese Factory Volendam’. Via deze route had de groep géén kans om inkopen elders te kunnen doen. Bij de Cheese factory kregen we een korte uitleg over het maken van kaas. Het verkooppraatje werd echter uitgebreider gebracht. Rond 10.15 uur was het tijd voor de bootovertocht naar het schiereiland Marken. Met de ‘MS Volendam’ van de ‘Marken Express’ werd de 25 minuten durende vaartocht volbracht.

Om 10.40 uur arriveerden we op Marken. Voor ons een thuiskomen. We werden via de aanleg steiger van de Marken Express subtiel gemanoeuvreerd langs ‘Sijtje Boes Souvenirs’. Deze winkel werd dus niet bezocht tijdens deze excursie. Tussen Buurt 2 & 3 door, via de Kets (‘Kesterpad’) en over de Beatrixbrug, liepen we richting de ‘Amberhoeve’. Op deze manier passeerden we ongezien de andere winkels. Via de achteringang van deze klompenmakerij kwamen we binnen, waar een demonstratie klompen maken werd gegeven. Vervolgens kregen we de gelegenheid om klompen & andere souvenirs aan te schaffen. Via de voordeur konden we vervolgens  deze ‘bezienswaardigheid’ weer verlaten.

11.35 uur vertrok de bus naar de Zaanse Schans. Onderweg nog wat file perikelen op A10 nabij de Coentunnel. Omstreeks 12.20 uur kwamen we aan bij de windmolens. Daar werden we ‘losgelaten’ tot 13.30 uur. Omstreeks de klok van twee waren we weer terug op de Prins Hendrikkade in Amsterdam, waar het heel druk & gezellig was, vanwege de ‘Gay Pride’.

Wat vonden Marco & Pieter ervan…..
Een tour die door vele (buitenlandse) toeristen wordt gedaan, maar of deze mensen veel meekrijgen van Marken & Volendam, blijft te bezien. Het gebeuren van de molens en het inpolderen van delen van Nederland middels deze molens zullen de meeste toeristen wel begrepen hebben. De mogelijkheid om niet ‘T&T relateerde winkels’ te bezoeken werd niet woordelijk gezegd, maar dit werd door de gids wel subtiel gebracht.

Het kantoor van Tours & Tickets op het Damrak Op de dijk in Volendam
‘Cheese Factory Volendam’ ‘MS Volendam’ van de ‘Marken Express’
Kleine uitleg over Marken Marken
Klompenmakerij  ‘de Amberhoeve’ Zaanse Schans

Marco en onze gids Edgar

Een 'toeristische' foto

Link naar alle foto's van deze excursie