|
naar Marker Nieuws indexpagina |
|
Tweet |
Probeer maar eens uit 300 documentaires te kiezen |
Beeld uit 'Dutch darlings' van Niek Koppen over klederdracht in Marken. © IDFA |
De komende tien dagen draaien er bijna driehonderd documentaires op
het IDFA. Hoe maak je een keuze? Tussen Mexicaanse drugskartels en
Marker klederdracht bijvoorbeeld.
Grote kans dat je één van de komende dagen
licht vertwijfeld naar het blokkenschema van het 26ste International
Documentary Film Festival Amsterdam staart. Hoe te kiezen? Je hebt goede dingen gehoord over 'Twenty feet from stardom' van Morgan Neville, een buitengewoon opwindende documentaire over een aantal geweldige achtergrondzangeressen die popgeschiedenis hebben geschreven - zonder dat je ze kent. De film stond op alle tiplijsten, maar mogen we erop wijzen dat hij vanaf volgende week in de bioscoop draait? En dat je je bij een uitverkochte zaal niet wenend ter aarde hoeft te storten? Maar goed, we weten hoe het werkt, het is een festival en je wilt er gewoon bij zijn. Toeval Je kunt je laten leiden door het toeval van die ene vrije dag die je hebt en dan zit je 's ochtends misschien bij 'Narco cultura' van Shaul Schwarz en 's middags bij 'Dutch darlings' van Niek Knoppen, van de krankzinnige muziekcultuur van de Mexicaanse drugsoorlogen naar een woonkamer in Marken waar de stilte slechts wordt verstoord door breinaalden-getik. In beide gevallen wordt de kijker met vaste hand door de maker een volstrekt exotische wereld binnengeleid, die van de narcocorridos in het Amerikaans-Mexicaanse grensgebied en die van de laatste dragers van traditionele klederdracht in de oude vissersdorpen. De nieuwe film van Koppen is één van de 56 Nederlandse documentaires in het programma dit jaar, waarvan twee films de competitie voor beste lange documentaire hebben gehaald: 'Ne me quitte pas' van Niels van Koevorden en Sabine Lubbe Bakker en 'Shado'man' van Boris Gerrets. Hard en absurd Je kunt je eigen thematische pad proberen te volgen: er is een geweldige Russische lijn in het programma te ontdekken met documentaires als 'Blood' (Alina Rudnitskaya), 'Pipeline' (Vitaly Mansky) en 'Putin's Games' (Alexander Gentelev), die het harde en absurde leven in Rusland onder Poetin in beeld brengen. Voor iedereen die over een paar maanden voor de televisie kruipt om de goudjacht van Sven Kramer te volgen is die laatste film een verplicht nummer. Het is de verbijsterende geschiedenis van de door- en doorcorrupte achtergrond van de Winterspelen van Sotsji, waarbij naar schatting vijftig miljard is witgewassen. Probeer in elk geval werk van speciale gast Rithy Panh te zien, de Cambodjaanse regisseur die met 'The missing picture', over zijn eigen jeugd onder de Rode Khmer, één van de mooiste films van het jaar heeft gemaakt. Documentaire of niet. |
Bron: Het Parool, vrijdag 22 november 2013 |
naar Marker Nieuws indexpagina |