INDRUKWEKKEND CHINA

De groep bestond uit 28 personen + reisleider Peter Hoens
 Contact
China, een adembenemend avontuur

Het immense China is zeer divers van karakter, met een prachtig cultuurhistorisch erfgoed dat duizenden jaren langs keizerlijke dynastieën werd doorgegeven, een schitterende natuur en een veelheid aan bevolkingsgroepen met elk hun eigen dialect. In de moderne steden merkten wij een razendsnelle evolutie, terwijl wij op het Chinese platteland en in de authentieke dorpjes nog het oude China proefden. Beijing is de levendige hoofdstad van het land, waar wij makkelijk uren konden ronddwalen. Op het Tian An Men-plein (het Plein van de Hemelse Vrede) keken wij ons ogen uit. Rond het plein liggen het parlementsgebouw en het Mausoleum van Mao. Wij waanden zich een keizer in de Verboden Stad en voelden zich nietig als wij wandelend over de imponerende Chinese Muur. In Xi’an kwamen wij oog in oog te staan met het Terracottaleger. Zevenduizend levensgrote beelden bewaken hier al meer dan tweeduizend jaar het graf van de eerste keizer van China. Hongkong was indrukwekkend door de mengeling van Oost en West. De stad staat bekend om de moderne hightech, maar oude Chinese tradities waren er ook nog volop aanwezig. Wij leerden een volk kennen dat zeer open is en wij waren verbaasd over het heerlijke eten. China bezit alle ingrediënten voor een geslaagde ontdekkingstocht. Peter Hoens, onze reisleider, nam ons mee op een adembenemend avontuur!

De groepsfoto op het Tian An Men Square (Plein van de Hemelse Vrede)
  DONDERDAG, 13 MEI 2010 (dag 1)
De dag dat ik naar China zou gaan vertrekken was aangebroken. Ik vertrok omstreeks 18.15 uur van Marken. De taxi, Happy Days, was perfect op tijd. M'n vlucht stond gepland om 21.20 uur. De vlucht met KL 0889, een Boeing 747-400, naar Hong Kong International Airport zou ± 11 uur gaan duren. Ik had thuis al ingechecked, dus op de de luchthaven Schiphol hoefde ik alleen nog maar m'n bagage af te geven. Bij de bagage afgifte balie kwam ik al twee reisgenoten tegen, Bas en z'n vader uit Zwijndrecht. De City of Paramaribo vertrok keurig op tijd. Aan boord was de catering perfect. Eten (beef met rijst) en drinken was TOP. We hebben in Hong Kong meteen de "fooienpot" betaald, HKD 70,= (± € 7,=).
Overnachting :  In de KLM Boeing 747-400 "City of Paramaribo"

PH-BFP KLM Royal Dutch Airlines Boeing 747-406(M) 'City of Paramaribo'

Amsterdam - Hong Kong > KL 0889 (21.20 - 14.30 uur)
 AMS > HKG

VRIJDAG, 14 MEI 2010 (dag 2)
Rond de klok van 14.30 uur zijn we geland op Hong Kong International Airport. In de aankomsthal maakte ik kennis met al m'n reisgenoten, reisleider Peter Hoens uit Den Bosch en Damian, de locale reisleider. Een locale reisleider is verplicht in deze regio, dit geldt ook voor China. Vervolgens gingen we naar ons hotel, het Empire hotel op Hong Kong Island. Tijdens m'n vorige bezoek was m'n hotel op KowLoon. De middag en avond konden we vrij besteden. Ik ben opstap geweest met reisgenoot Martin.  Lekker in een locaal tentje gegeten (kip/beef en rijst) en gedronken (bier). Na een aantal biertjes was het tijd om eens "normaal" te gaan slapen. Ons hotel lag dicht bij het "Red Light District" van Hong Kong.
Overnachting : Hong Kong, Empire Hotel Wan Chai
kamer nr. 1721
Locale gids in Hong Kong : Damian

M'n bed in het Empire hotel in Hong Kong
  ZATERDAG, 15 MEI 2010 (dag 3)

Deze dag begon met een bezoek aan Victoria Peak. Ik was daar een paar geleden ook geweest en toen was het weer heel wat beter dan nu, heel mistig. In de middag bezochten we het vissersplaatsje Aberdeen en daar hebben we gevaren op een bootje in de haven van Hong Kong. In de middag gingen we per openbaar vervoer (OV) naar Kowloon. Heel leuk om per OV te reizen in Hong Kong. Alleen al het kaartjes kopen, de automaat gaf vier kaartjes per keer. In Kowloon door diverse winkelstraten gelopen en nog een bescherm lensje voor m'n videocamera gekocht, wat ik in Nederland al een keer wilde aanschaffen. In de avond was er een geweldige lichtshow.

Overnachting : Hong Kong, Empire Hotel Wan Chai
     De tram van Hong Kong      In de tram van Hong Kong
 De wolkenkrabbers van Hong Kong    Kaartje kopen, vier per keer
   Kung Fu      Lichtshow in de avond in de Hong Kong
  ZONDAG, 16 MEI 2010 (dag 4)

Vandaag gaan we Hong Kong verlaten. Per trein gaan we naar Guangzhou, beter bekend onder Kanton. De trein vertrok om 09.24 uur. We hadden met onze groep trein T320, coupe 3 en ik zat op plaats nummer 22, want alle plaatsen waren genummerd. In de middag het Yuexiupark bezocht. Tevens de Chen Clantempel en de Liutrongsitempel bezocht. Vervolgens gelopen naar een schiereiland, wat in het begin daar niet op leek. Ik woon zelf op een schiereiland, maar hier was de één kant een smal riviertje, maar de andere kant was wel "normaal" water. Deze avond hebben we Chinese "fooienpot" betaald, RMD 750,= (± € 90,=).

Overnachting : Guangzhou, Golden Bridge Hotel
kamer nr. 318
Locale gids in Guangzhou : Wesley
Wake up time : 06.30 uur
Damian, de locale gids in Hong Kong Peter & Damian  Wachten op de trein, net als op een vliegveld
 Treinstel T320, coupe 3
   het Yuexiupark
    Wesley, de locale gids in Guangzhou
   Een bruidspaar, dus op de foto....
  Liutrongsitempel

M'n bed in het Golden Bridge hotel

MAANDAG, 17 MEI 2010 (dag 5)

Vandaag heel vroeg reveille, we moesten om 09.15 vliegen naar Guilin.  Guilin ligt in een uniek landschap dat bestaat uit duizenden vierkante kilometers karstgebergte, oprijzend uit een groene vlakte vol rivieren, bossen en rijstvelden. Vanaf het vliegveld gingen we richting de Rietfluitgrot, waar een kleurrijk scala aan druipsteenformaties is te zien was. Vervolgens naar de Elephant Hill. Daar hebben we onder andere een heerlijk biertje gedronken. In de avond een hele leuke show bezocht. In het Dreamlike theater in Guilin een soleil-achtige show bijgewoond. Acrobatiek werd daar gecombineerd met dans en spectaculaire lichteffecten.

Overnachting : Guilin, Universal Hotel
kamer nr. 340
Locale gids in Guilin : Steven
Wake up time : 06.00 uur

Wesley wijst onze vlucht aan
   Reisgenoten uit Lelystad hebben problemen met de schoenen...

Guangzhou - Guilin > CZ 3236 (09.15 - 10.15 uur)
We vlogen met een Boeing 737-700/800 van China Southern
 CAN > KWL

Rietfluitgrotten
  Ingang Elephant Hill
  Hier is de Elepahnt Hill naar vernoemd
    Acteurs & actrices van de show in Guilin

DINSDAG, 18 MEI 2010 (dag 6)

In de ochtend een boottocht over de "Li" gemaakt. De boot vaarde van Zhujiang Wharf naar Yangahuo. We hebben genoten van het unieke landschap, volgens velen het mooiste van China. Op de boot hebben we ook de lunch gebruikt. Uiteraard chinees. In de middag de lokale markt in Yangshuo bezocht. Hier hebben we ook rondrit gemaakt door de streek met kleine voertuigen. Tijdens een stop zijn we ook wezen "huissie kijken", zoals dat bij ons op Marken ook op de haven mogelijk is. De locale vrouw laat daar, tegen een fooi, haar woning zien. Volgens mij woont deze vrouw daar niet echt, maar vooruit het was heel leuk.

Overnachting : Gullin, Universal Hotel
kamer nr. 340
Locale gids in Gullin : Steven
Wake up time : 07.00 uur
  De boot voer van het linker streepje naar het rechter streepje

De boten liggen klaar op de Li
   De lunch hebben we aan boord gebruikt  De motoren van de boot
 Rijstvelden
  Steven, de locale gids in Gullin
   de groep onderweg naar het "huissie kijken"
   "Huissie kijken"....
     De vrouw, welke haar woning liet zien
  WOENSDAG, 19 MEI 2010 (dag 7)

In de morgen een thee plantage bezocht. Daar lieten ze het gehele verloop van thee maken zien en proeven. In de morgen regende het tot 09.45 uur. In de middag vlogen we naar Kunming. De rest van de dag mochten we zelf besteden. Het diner was was ronduit WEINIG. Dat vond iedereen, maar ik ben vervolgens wel richting McDonalds gegaan, waar ik een heerlijk menu heb besteld.