HOME

Na twee jaar USA heb ik er nog steeds geen genoeg van. Het is een land waar ontzettend veel te zien en te beleven is. Vandaar dat ik weer een voorstel had gedaan voor een nieuwe camperreis door California, Utah en Arizona, maar die ging helaas vanwege te weinig belangstelling niet door. In de toekomst zal ik deze trip zeker nog gaan maken al dan niet per camper. Bij het reisbureau Incento uit Bussum  heb ik dit keer een "coast to coast" treinreis met Amtrak geboekt. En ik kan jullie nu al verklappen dat dit zeker voor herhaling vatbaar is. In de toekomst zal ik zeer waarschijnlijk nog wel een keer een treinreis bij hun boeken! Deze vakantie waren we met z'n tweeën: Pieter Elbert Pereboom en Christiaan Moenis. Veel plezier bij het lezen van ons reisverslag en bij het bekijken van de selectie van de vele foto's die we hebben gemaakt. Mocht je meer info willen weten over bepaalde dingen, dan kun je me altijd mailen. En verder is het ook altijd leuk als bezoekers een berichtje achterlaten in ons gastenboek.

Dag 1 - Woensdag 30 augustus 2006: Marken (NL) - New York (NY) / Max.temp: 23°C

De dag voor vertrek konden we al inchecken voor onze vlucht de KL0641 naar New York JFK. Onze instapkaart krijg te zien je door hier te klikken. We hadden twee prima stoelen uigezocht met lekker veel beenruimte. Woensdag ochtend om kwart voor tien kwam de Haulo taxi ons ophalen voor het ritje naar Schiphol. Om 13.30 uur vertrok ons vliegtuig, een Boeing 777-200 richting New York JFK. Keurig op tijd om ongeveer half vier plaatselijke tijd kwamen we aan in New York. De route die we met de trein hebben afgelegd kun je met Google Earth bekijken, maar ook de vlucht naar New York. Als je hier klikt krijg je "live beelden" van de actuele vlucht KL641 naar New York JFK. De techniek staat voor niets! En dit alles mogelijk gemaakt door de website Aeroseek.com.

De vlucht van 3639 miles

In het vliegtuig zaten we naast een Nederlandse meid, ongeveer mijn leeftijd, die met haar vriend op Manhattan woont. Ze werkt daar namelijk ook voor een telefoonmaatschappij. Oorspronkelijk kwam ze uit Amstelveen, waar ze ook net (bij haar ouders) vandaan kwam. Tijdens de vlucht hebben we gezellig met elkaar gebabbeld en heeft ze ons wat tips gegeven wat te doen in New York, altijd handig. Nadat we door de douane op JFK heen waren scheidden onze wegen en gingen wij richting de AirTrain die ons naar Jamaica Center station zou brengen waar we onze weg zouden vervolgen met de blauwe metrolijn E. Voor slechts $ 7,00 en na 40 minuten stapten we met onze tassen en koffers uit op West 4 Street / Washington Square. Zonder nog iets gevraagd te hebben werd ons de weg naar het Washington Square Hotel gewezen waar we dan ook al rond de klok van zes uur waren.

De locatie (sterretje) van ons hotel Ons vervoerbewijs in New York

Na onze hotelkamer (124) betrokken te hebben hadden we langzamerhand wel trek gekregen en een biertje zou er ook wel in kunnen. Na een kleine wandeling kwamen we uiteindelijk terecht bij Dukes waar we aan de bar een flinke hap te eten kregen en de nodige biertjes achterover sloegen. Tevens konden we Michaëla Krajicek aan het werk zien tegen Maria Sharapova. Het werd een kansloze 3-6, 0-6 tegen de uiteindelijke winnares van de US Open. Terug in het hotel lag er een fles champagne in onze kamer op ons te wachten. Zij hadden doorgekregen dat we op huwelijksreis zouden zijn, nou dat dacht ik niet! In eerste instantie hadden we dan ook bijna de bruidssuite gehad, was wel lachen geweest, maar we hebben dit omgezet in een standaard kamer. Die fles champagne hebben we uiteraard nog wel even opgedronken.

"Het vliegtuig" van Nico en Sylvia, DL81 Ons toestel, de Albert Plesman Washington Square Park
Het Empire State Building Dukes Restaurant & Bar Gratis champagne

Naar boven

Dag 2 - Donderdag 31 augustus 2006: New York (NY) / Max.temp: 22°C

Vooraf geplande attracties: Broadway, Statue of Liberty, Ellis Island, Central Park etc.

Onze eerste volledige dag in New York startten we met een heerlijk ontbijtje in het restaurant onder ons hotel: North Square Restaurant. Heerlijke pannenkoeken met bacon, deze zouden we niet voor het laatst eten. Een prima bodem voor een lange dag "toerist uithangen". Voor vandaag stond het Statue of Liberty op het programma. Voordat we daar heen gingen brachten we eerst een bezoekje aan "ground zero". In vergelijking tot een jaar eerder was er eerlijk gezegd weinig veranderd. Er zal nog heel wat moeten gebeuren wil de Freedom Tower in 2010 klaar zijn.

De skyline rond ground zero De plannen De bouwput

Vanaf het WTC gingen we te voet richting Battery Park. Hier moesten we nog onze reeds gereserveerde kaartjes ophalen voor de tour naar het vrijheidsbeeld en Ellis Island. Allereerst gingen we naar Liberty Island waar het Statue of Liberty op staat. We zijn in het beeld geweest en op het hoogste punt tot waar je nog mag komen als bezoeker. Na de nodige tijd hier doorgebracht te hebben stapten we weer op de boot richting het andere eiland: Ellis Island.

Met Circle Line naar Liberty Island Het loopt al aardig vol Vroeger kon je ook in de kroon
De oude vlam staat nu binnen De trap omhoog (verboden terrein!) Schitterende uitzichten op de skyline

Het kaartje voor de boot naar de beide eilanden

Dit is het eiland waar in het verleden alle immigranten vanuit onder andere Europa hun eerste voetstappen zetten op Amerikaanse bodem. In het voormalige gebouw van deze immigratiedienst werd een toneelstukje opgevoerd door drie personen van hoe het vroeger in zijn werk ging. En dat deden ze heel erg leuk en goed, was de moeite waard om te bezoeken. Op het eiland vind je ook een monument waar alle namen op staan van de buitenlanders die in de tijd dat Ellis Island nog gebruikt werd naar de USA zijn geëmigreerd. Wij natuurlijk op zoek naar Marker namen en we vonden ze ook. Zo vonden we een familie Boes. Wie weet wel de voorouders van de huidige president?

En die voor het betreden van het beeld

Op naar Ellis Island Het hoofdgebouw En de buitenkant
Het monument met de namen De familie Boes Terug naar Manhattan
Het kaartje voor het toneelstuk "Embracing Freedom"

Aan het eind van de middag vertrokken we weer naar de vaste wal. Deze zouden we ook weer snel verlaten, want een tochtje met de Staten Island Ferry stond ook nog op het programma. Even snel heen en weer met opnieuw fantastische uitzichten op het Statue of Liberty en de skyline van Manhattan. Terug op Manhattan liepen we via Wall Street naar het WTC metro station waar we de metro namen terug naar het hotel.

De Staten Island Ferry Het cruiseschip Carnival Victory Hmmmm, wie is dat links?

's Avonds was het tijd om naar het Empire State Building te gaan. Vorig jaar zijn we hier overdag geweest en nu dus een keer "by night". Dit leverde veel indrukwekkende uitzichten op. Na de nodige foto's en minuten film liepen we richting Times Square waar de camera's ook weer overuren draaiden. Ook liepen we nog even langs het Milford Plaza, het hotel waar we een jaar eerder overnacht hadden. Het leek wel alsof dat maar een paar weken daarvoor was, we begonnen ons al thuis te voelen. Vanaf Times Square namen we de metro terug naar ons hotel, alleen ging dat niet helemaal goed. In plaats van op W 4 Street stapten we een halte te vroeg uit op 14 Street. Na een flinke wandeling en omweg, we waren een beetje verdwaald, kwamen we zo'n drie kwartier later alsnog aan bij het hotel.

Het toegangsbewijs voor het ESB
East River met daar achter Queens Het Flatiron Building Financial district en Jersey City
Times Square kun je niet missen Chrysler Building Times Square
Times Square Het metrostation 42 Street Het ESB was mooi verlicht

Naar boven

Dag 3 - Vrijdag 1 september 2006: New York (NY) / Max.temp: 19°C

Na het opnieuw heerlijke ontbijt trokken we onze wandelschoenen aan en gingen op pad naar Central Park. Op 86 Street stapten we uit en liepen langs het grote meer dwars door het park heen. Het was een mooie wandeling van zo'n uur of twee.

The Reservoir, het grootste meer Belvedere Castle Turtle Pond met daar achter The Great Lawn
Een turtle Vele malen gebruikt in speelfilms Al weer een uitruk

Vervolgens liepen we via de Central Park Zoo richting de East River voor een ritje met de Roosevelt Island Tramway. Dit is een heuse kabelbaan van net buiten Central Park naar Roosevelt Island. Toevallig werd deze precies deze ochtend om 06.00 uur weer in gebruik genomen nadat hij in het voorjaar op 18 april boven de East River was blijven hangen en sindsdien buiten gebruik was. Dat de kabelbaan deze dag weer in gebruik werd genomen hoorden we trouwens pas later toen we op onze hotelkamer aan het TV kijken waren.

De Roosevelt Railway Hij hangt hoog boven East River Midden boven de rivier

Na even op Roosevelt Island op een bankje van het uitzicht genoten te hebben gingen we weer terug naar Manhattan en liepen richting de stations Grand Central en Penn Station. Beide stations hebben we even van binnen bekeken. Vooral voor het laatste station was dat handig, want daar moesten we de volgende dag op de trein stappen naar Chicago. Tussen beide stations in brachten we ook nog even een bezoek aan de New York Public Library.

Mijn kaart voor de "bieb" in New York

Even gratis op het Internet na me aangemeld te hebben als lid. Hier kwam ik er ook achter dat mijn privé site niet meer online stond. De laatste avond in New York sloten we af in een Ierse pub: O' Reilly's.

Grand Central Een mooi station De lokale treinen

Voor de aflevering van Boarding Now (RTL) over New York klik je hier (en vervolgens op New York).

Naar boven

Dag 4 - Zaterdag 2 september 2006: New York (NY) - Chicago (IL) (20 uur en 10 minuten) / Max.temp: 19°C

Vandaag was onze eerste echte reisdag van deze vakantie. Tijdens ons ontbijt druppelden de eerste competitie uitslagen van SV Marken binnen. Het eerste boekte een teleurstellend gelijkspel bij en tegen FC Castricum (1-1). Mooi op tijd vertrokken we met de metro richting Penn Station waar we dan ook al om 12.00 uur aanwezig waren. Na onze koffers al ingechecked te hebben nuttigden we een heerlijke lunch op één van de terrasjes in het station. Inmiddels tikte de klok ook al lekker door en het laatste uurtje brachten we door in de wachtruimte van de Amtrak bij de gate.

Ons hotel aan het Washington Square Een aardige kamer We vetrekken op tijd!
De wachtruimte bij de sporen We gaan aan boord Onze coupé was makkelijk te vinden

Om 15.28 uur vertrok de Lake Shore Limited (Viewliner) vanaf Penn Station naar Chicago (959 miles). Nadat onze train attendant Henry ons wegwijs had gemaakt gingen we richting onze kamer (3) in wagon 4911. Nadat we een tijdje op weg waren was het om 19.00 uur tijd voor het diner. Tijdens het eten maakten we kennis met een Nederlands stel uit Haarlem: Nico en Sylvia. Zij zouden tot San Francisco de zelfde route met de trein nemen als ons. Zonder het te weten hebben we ze woensdag trouwens uitgezwaaid vanaf Schiphol. Want zij hadden namelijk vlucht DL81, die wij vorig jaar hadden. Klik hier voor de treinroute per Google Earth. Ondanks dat de bedden in de trein niet al te groot waren, hadden we een prima eerste nacht op de rails.

Van New York naar Chicago

Via de website Rail Away TV kun je een filmpje bekijken van een rit van de Coast Starlight van Los Angeles naar San Francisco / Emeryville. Door hier te klikken kun je van achter je pc meemaken wat wij in september 2006 ongeveer hebben beleefd tijdens onze treinritjes.

Door op onderstaande afbeeldingen te klikken krijg je een tour door onze privé slaapaccommodatie in deze Viewliner (Roomette)

Onze Roomette overdag in de Viewliner Onze Roomette 's nachts in de Viewliner

Naar boven

Dag 5 - Zondag 3 september 2006: Chicago (IL) / Max.temp: 25°C

Vooraf geplande attracties: Sears Tower, Magnificent Mile, Navy Pier, Grant Park, Shedd Aquarium, Buckingham Fountain etc.

Om ongeveer half acht stonden we op en konden daarna nog rustig ontbijten, want we kwamen met zo'n kleine twee uur vertraging om 10.40 uur aan in Chicago. We hoefden vervolgens niet lang op onze koffers te wachten en vertrokken vervolgens te voet richting het Best Western Grant Park Hotel. Want volgens Esther van Dijk, die met haar man bijna de zelfde reis in juni had gemaakt als huwelijksreis, was dat goed te doen. Nou dat viel met een koffer en nog een volle tas best tegen. We besloten bij aankomst in het hotel dan ook over twee dagen met de taxi naar het station te gaan. Bij de hotel balie aangekomen bleek dat onze kamer (303) nog niet beschikbaar was. Maar dat was niet zo'n probleem, konden we mooi alvast de stad gaan verkennen.

Het smalle gangetje in onze wagon Vanuit het bed van Chris Aangekomen in Chicago

We waren al langs een loketje van Gray Line gelopen waar je op een tourbus kon stappen die dwars door de stad reed. Dit was ook wel even lekker na die pittige wandeling met alle bagage. We kregen echt een tour dwars door de binnenstad. Intussen konden wij alvast mooi plannen wanneer we wat zouden gaan bezoeken. Sears Tower stond op één en dat deden we dan ook direct na onze tour.

Ons tour ticket   De toegang tot het dak van de USA

Sears Tower kun je niet missen Onze tour door Chicago Wow wat hoog!
De skyline met daar achter Lake Michigan Het "witte paard" van Chicago? In het midden lag ongeveer ons hotel

Vanuit het hoogste gebouw van Noord-Amerika hadden we een schitterend uitzicht over Chicago en Lake Michigan. 's Avonds hebben we een hapje gegeten op een terrasje aan Michigan Avenue. Maar niet voordat we een paar fraaie foto's en opnames hadden gemaakt van de Buckingham Fountain. Vooral bekend van de begin tune van "Married with Children". Vervolgens zijn we het Grant Park ingegaan waar een jazz festival aan de gang was. Dit hoorde bij de festiviteiten rond Labor Day. Aan het eind van deze avond was er nog een mooi vuurwerk boven Lake Michigan wat we dan ook met al onze camera's hebben vastgelegd.

Buckingham Fountain De markt in Grant Park Het was druk op het jazz festival
Sears Tower by night De rest was ook mooi verlicht Een knallend einde van de dag

Na nog een lekkere wandeling langs de oever van Lake Michigan kwamen we weer terug in ons hotel voor een nachtje slapen op een lekker groot bed in vergelijking tot die smalle bedjes in de trein.

De mooie locatie van dit hotel