HOME

Dag 6 - Maandag 4 september 2006: Chicago (IL) / Max.temp: 22°C

Met hier nieuws dat de "Crocodilehunter" Steve Irwin was omgekomen begon onze dag. Vandaag was heel de USA vrij want het is op de eerste maandag van september Labor Day! De officieel laatste dag van de zomervakantie. De planning was om te gaan ontbijten op de grootste luchthaven van Chicago: O' Hare. Maar uiteindelijk hebben we dit toch niet gedaan. Want we hadden te weinig kleingeld voor de metro en in tegenstelling tot in New York kon je met je creditcard geen kaartje kopen. Bovendien was de ochtend ook al lekker opgeschoten, want we konden het juiste station niet vinden. We liepen telkens naar een station boven de grond terwijl we er onder moesten zijn.... Het ontbijt hebben we uiteindelijk genuttigd bij Dunkin Donuts. En die donuts met bacon en gebakken ei gingen er in als koek! Dat was smullen aan de voet van Sears Tower. Na het wat late ontbijt, het was meer een brunch vertrokken we in de richting van Grant Park met als doel de Navy Pier. Deze pier is een soort van attractiepark zoals Santa Monica Pier, alleen dan wat groter en heel veel overdekt. Het was er een drukte van belang en aan de kop van de pier liep iedereen in een zelfde T-shirt. Er was een familie bijeenkomst van de "FNV van de USA". Een groot vreet en zuipfeest voor de leden van de bond met hun gezin. Vanaf de pier had je al een mooi uitzicht over de stad en het Lake Michigan, maar we wilden een nog mooier uitzicht: vanaf Lake Michigan.

Het "FNV" feestje Navy Pier De vuurtoren van Chicago

We namen dan ook de watertaxi vanaf Navy Pier naar de andere kant van de haven, bij het Shedd Aquarium en planetarium. En zelfs met de boot was dat nog een flinke tocht. Mijn voeten die inmiddels een paar blaren hadden opgelopen na de "barre tocht" met de koffers kregen zo doende de nodige rust. Na even van het uitzicht genoten te hebben zijn we helemaal op het planetarium heen gelopen naar het puntje van de andere kant van de haven. Voor de rest van de dag vonden we het wel prima. We zijn wel even het planetarium binnen gegaan, maar verder dan de entree zijn we niet geweest. Ook het Shedd Aquarium lieten we links liggen, eigenlijk rechts. Aan het einde van de middag gingen we richting hotel om even lekker helemaal niets te doen, hooguit een beetje tv kijken. 's Avonds zijn we naar Miller's Pub & Restaurant gegaan om daar een hapje te eten en een biertje! Dat was tevens onze laatste activiteit van de dag, want hierna gingen we weer richting hotel.

De skyline van Chicago vanaf het water Op de watertaxi Het blijft mooi

Naar boven

Dag 7 - Dinsdag 5 september 2006: Chicago (IL) - Denver (CO) (18 uur en 25 minuten) / Max.temp: 25°C

Vandaag was de start van onze trip met de California Zephyr (Superliner) die van Chicago naar San Francisco rijdt. 's Morgens konden we redelijk rustig aan doen, want zo vroeg hoef je niet vooraf aanwezig te zijn. Aan het eind van de ochtend vertrokken we met de taxi van ons hotel naar het station. Daar aangekomen checkten we onze koffers in en vertokken weer naar de Dunkin Donut waar we gisteren ook ontbeten hadden. Opvallend was dat er opeens drie man extra bediening in de zaak liep. Gisteren waren alle bedrijven nog dicht, maar nu kwamen ze allemaal weer massaal hun ontbijtje halen. En aangezien het in de schaduw van Sears ligt kun je nagaan dat er nogal wat kantoorpersoneel langs hobbelt. Na het ontbijt en nog wat foto's van Sears gingen we naar de wachtruimte van Amtrak.

Ons hotel aan het Grant Park Een mooie ruime kamer Nog even één blik omhoog, oei....

We zaten amper een kwartier toen we opeens wel twee heel bekende gezichten zagen: Nico en Sylvia uit Haarlem! Zij hadden ook een tussenstop van twee dagen in Chicago gemaakt. En zo raakten we weer met ze aan de praat. Toen wij inmiddels onze spullen in onze coupé hadden "gegooid" hoorden we bekende geluiden in de coupé naast ons. Ze hadden namelijk de roomette naast ons gekregen. Nederlandse buren in de trein! De trein vertrok overigens precies op tijd om 13.50 uur vanaf Union Station voor de 1038 miles lange trip naar Denver. We zaten in wagon 520 en roomette 7, Nico en Sylvia in 9. Klik hier voor de route per Google Earth. In de "Lounge car" hebben we genoten van de mooie uitzichten. Tijdens de oversteken van de Mississippi River had ik weer eens handen te kort voor mijn foto en videocamera.

Onze trein staat klaar voor vertrek De Mississippi River Een "rookstop" in Mount Pleasant

Met het diner zaten we aan tafel met een Amerikaan en een Engelsman. Jeff, de "Yank", was onderweg naar huis na een vakantie in Engeland. Hij was met de Queen Mary 2 vanuit Southampton naar New York gevaren en vervolgens op de trein gestapt met als eindstation Sacramento, de hoofdstad van California. De Engelsman was met een hele groep op reis en zou pas in Grand Junction, Colorado, van de trein gaan. Hij had ook verhalen over reizen die hij per boot had gemaakt. Maar dan niet per cruiseschip, maar als passagier op vrachtschepen. Misschien over een paar jaar met een vrachtschip rondje Azië of Afrika? Na onze internationale tafel gingen we nog even met Nico en Sylvia zitten. Zij zouden pas in San Francisco, over twee dagen, van de trein gaan. Zij hadden dus nog een flinke zit voor de boeg!

Van Chicago naar Denver

Door op onderstaande afbeeldingen te klikken krijg je een tour door onze privé slaapaccommodatie in deze Superliner (Roomette)
Onze Roomette overdag in de Superliner Onze Roomette 's nachts in de Superliner

Deze accommodatie hebben we ook op de overige trajecten

Naar boven

Dag 8 - Woensdag 6 september 2006: Denver (CO) / Max.temp: 28°C

Vooraf geplande attracties: Lower Downtown, Molly Brown House, Elitches Garden, Water World, Coors Brewery (in Golden), Colorado State Capitol etc.

De wekker stond vandaag vroeg, al om half vijf. En zoals gebruikelijk werden we wakker met Jan Smit's "Sta op, sta op". Omdat we dachten dat de trein een vertraging had van zo'n één a twee uur deden we vervolgens rustig aan nadat we onder de douche waren geweest. Tegen zeven uur zaten we aan de ontbijttafel met Nico en Sylvia. Een soort van afscheidsontbijt. Alleen kwam het daar niet van. Want wat bleek, we lagen zelfs iets voor op schema, dus even voor kwart over zeven reden we achteruit het Union Station van Denver al binnen. Op dat moment hadden wij net onze bestelling voor het ontbijt doorgegeven. Een kleine misrekening van ons, maar verder geen probleem dan ontbijten we wel in Denver. Na snel afscheid van onze Nederlandse vrienden te hebben genomen haastten we ons naar onze coupé om onze spullen te pakken. Nadat we de koffers ook hadden ging het allemaal snel. Ons hotel lag namelijk in een zijstraat van 16th Street, oftewel "The Mall". En in deze straat rijdt een gratis bus service: "The Free Mall Ride". Onze halte was Glenarm Place waarvandaan het nog geen vijf minuten lopen was naar ons hotel het Holiday Inn City Center. Om half tien waren we al op onze kamer, amper twee uur nadat we nog aan tafel zaten met Nico en Sylvia. We zaten in kamer 1224 op de twaalfde verdieping met een schitterend uitzicht op de Rocky Mountains. Verder was deze kamer weer net ff een tikkie groter dan de vorige(n). Na een snel ontbijtje bij de McDonald's trokken we richting Civic Centre Park. Na een rondje door en om het park gingen we het State Capitol in. Een indrukwekkend gebouw met zijn gouden "dome". Na een "self guided" tour liepen we over The Mall helemaal naar de andere kant in de richting van de grote stadions.

Het State Capitol City Building De met goud belegde koepel
De laatste presidenten De vergaderzaal Zo'n stier wil ik ook wel!

We zijn tot het Pepsi Center gelopen, waar we helaas niet naar binnen konden. Hierna gingen we terug naar het hotel om lekker de rest van de middag aan het zwembad te liggen dat zich op de zesde verdieping van ons hotel bevond. Helaas verdween de zon op een bepaald moment achter de rest van het hotel, maar de temperatuur bleef heerlijk aangenaam. 's Avonds hebben we even uitgebreid gevierd dat we één week onderweg waren. In het Paramount Café hebben we na de enorme Mountain Burger nog heel wat DPA's gedronken. Denver Pale Ale is een lokaal bier uit Denver. En onze serveerster Sookie had het maar wat druk met het bezorgen van bier. En het leek wel alsof we op een Volendammer bruiloft zaten, want ze bracht al een nieuwe als we dachten aan de laatste paar slokken. Het was gewoon een avondje ouderwets zuipen!

We logeerden opnieuw downtown

Naar boven

Dag 9 - Donderdag 7 september 2006: Demver (CO) / Max.temp: 26°C

Met de nodige moeite, hoe zou dat nou komen, werden we rond half elf wakker. Ontbijten deden we dit keer voor het eerst bij de Starbucks. Aardig brak zaten we daar aan een broodje en een sapje. Hierna gingen we op naar de bushalte, want we zouden naar de Coors Brewery in Golden. De enige manier om daar te komen was met de bus, lijn 16Ltd. Om een uur of twaalf liepen we richting de bushalte en toevallig kwam de bus er toen net aan, dat kwam even mooi uit. Ongeveer drie kwartier later kwamen we aan in Golden. We stapten uit op de laatste halte waar de chauffeur ons verder de weg naar de brouwerij uitlegde. We liepen er dan ook zo tegenaan. Met de shuttle vanaf het parkeerterrein gingen we na een rondje door Golden naar Coors. Tijdens het ritje kregen we nog het één en ander over de geschiedenis van Golden te horen. Zo is het graf van Buffalo Bill op een berg bij Golden. Na het VVV-ritje was het tijd voor de brouwerij. Het is de grootste ter wereld! Het complex dan, niet het biermerk. We kregen een rondleiding door een groot deel van de brouwerij en aan het einde was het tijd voor het proeven! Mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar Blue Moon, een witbier. Om half vijf vetrokken we weer naar Denver waar we 's avonds bij de McDonald's ons diner nuttigden. De volgende ochtend moesten we er weer vroeg af, dus dit keer geen bier (meer).

De Coors Brewery Een paar van de vele ketels Het laboratorium
De blikken zijn klaar voor de verkoop Nog ff een biertje doen aan in de bar En weer terug naar Denver met de bus

Naar boven

Dag 10 - Vrijdag 8 september 2006: Denver (CO) - Salt Lake City (UT) (14 uur en 45 minuten) / Max.temp: 27°C

De wekker stond vandaag al op zes uur, want om acht uur moesten we al op de trein stappen. Met de Free Mall Ride waren we kort na het verlaten van het hotel al op het Union Station in Denver. Rond half acht stapten we aan boord van de California Zephyr voor het stukje naar Salt Lake City (570 miles) en iets na achten vertrokken we uit Denver. Op dit traject zaten we in wagon 531 in coupé 2, tegenover onze train attendant Bob.

Onze kamer in Denver Boven de parkeergarage zit het zwembad Met de Free Mall Ride naar het station

Zodra de trein in beweging kwam liepen we naar de "Dining car" voor het ontbijt. We zaten tijdens het ontbijt met een gepensioneerd stel uit Oregon. Als snel reden we de Rocky Mountains in. En dat leverde echt schitterende uitzichten op. De man uit Oregon met wie we aan tafel zaten wist ons heel wat te vertellen over de dieren die we tegen zouden komen, want hij was een jager geweest. Al snel zagen we de eerste grondeekhoorns en herten. De trein begon ook aardig te klimmen. Nadat we door de Moffat tunnel waren gegaan kwamen we aan in Fraser wat op maar liefst 8574 voet boven zeeniveau ligt. Op een aantal stations mogen de passagiers allemaal even naar buiten, de zogenaamde "rookstop". Nou midden in de bergen viel dat vies tegen, het was hardstikke koud! In bijvoorbeeld Fraser kan de temperatuur 's winters wel zakken tot -40 a -50 Fahrenheit. Zo koud was het gelukkig nu niet, maar met 10°C had je het wel gehad. Het grootste deel van het traject liep overigens langs de Colorado River. Vanuit de "Lounge car" hebben we onder andere een eagle in een boom langs deze rivier zien zitten en vele rafters en vissers.

Een tussenstop in Granby (CO) Tijd om te filmen Langs de Colorado River

De USA is een groot land, maar de treinstations zijn allemaal lang niet zo groot. Zo stopten we af en toe echt in "the middle of nowhere" en dan stapten er ook nog mensen in of uit! In Green River (Utah) stopten we nog ergens op een verlaten station om twee mensen uit de trein te laten, maar niemand ging uit de trein. Zelfs na diverse oproepen ging niemand er uit, vreemd.... Inmiddels waren de reserveringen voor het diner opgenomen. Wij mochten om kwart over acht in de dining car verschijnen. Maar dat werd al snel een half uur later, een uur later, zelfs anderhalf uur later. Uiteindelijk zaten we pas om kwart over tien aan tafel. En op het moment dat ik mijn zalm voorgeschoteld kreeg reden we de voorsteden van Salt Lake City al binnen. Met de nodige haast werd de vis dus naar binnen geschoven, zeker toen we al om kwart voor elf op het station aankwamen. Er was helaas geen tijd meer voor een toetje.

De westkant van de Rocky Mountains Het was genieten van de uitzichten Rode bergen, we zijn in Utah!

Een half uur na aankomst in Salt Lake zaten we al na een kleine wandeling op onze hotelkamer in het Sheraton City Centre Hotel. Het was een lux hotel alleen was het jammer dat we geen rookvrije kamer hadden. Maar goed niet alles kan meezitten tijdens deze vakantie. En tot nu toe zat alles echt 100% mee. Die twee nachten in dat "rookhol" houden we wel uit. Na de koffers "uitgepakt" te hebben kropen we onder de wol. En dat was nog voordat de trein vanuit Salt Lake vertrok naar San Francisco! Klik hier voor de route per Google Earth.