HOME

Dag 16 - Donderdag 14 september 2006: Rohnert Park (CA) / Max.temp: 24°C

Vooraf geplande attracties: Sonoma County

Vandaag werden we om 10.00 uur bij het hotel opgehaald door Freek. We checkten uit bij het hotel en gingen naar zijn huis om Teri op te halen. We gingen namelijk vandaag met z'n vieren op stap in Sonoma County. Allereerst reden we naar Bodega Bay waar je een schitterend uitzicht had. Aan deze schitterende baai gingen we ook lunchen, want wij hadden langzamerhand wel honger gekregen omdat we het ontbijt hadden overgeslagen.

Ons hotel in Rohnert Park Chris is zijn koffer aan het inpakken Freek staat inmiddels voor de deur
Bodega Bay De Pacific Deze meeuw komt even bij

Daarna gingen we via de highway 1 nog een stukje naar het noorden langs de kust. Via de Armstrong Redwoods met allemaal Redwoods reden we vervolgens naar de Korbel Winery in Guerneville in de Russian River Vallley. Hier kregen we een rondleiding door de winery En uiteraard mochten we ook een aantal wijnen proeven. En er zaten lekkere tussen.... Al met al was het een hele gezellige dag met de familie Schouten en bovendien een schitterend gebied. Zeker een plek om als je met de camper bent een paar dagen te blijven staan.

Tussen de bootjes zwommen zeehonden De zon brak door aan de kust Chris, Teri en Freek
308 feet hoog en 1400 jaar oud! Het leken wel wolkenkrabbers De zon kwam er met moeite doorheen

Terug bij Freek en Teri thuis namen we uiteraard weer een biertje en daarna een heerlijk eigen gemaakt soepie van Freek. Om een uur of acht vertrokken we uit Rohnert Park en een uur later hadden we onze bagage al afgegeven in het station van Emeryville. De trein arriveerde een half uur te laat, maar later hoorden we dat dit al twee uur was geweest. Er was dus al aardig wat tijd ingehaald. Om ongeveer kwart voor elf vertrokken we voor de 910 miles lange trip naar Seattle met de Coast Starlight (wagon 1430 en kamer 3), een superliner.

De Korbel Winery De wijngaarden waren niet te tellen Het museum
Hier lag de wijn te rijpen Een paar flesjes.... En natuurlijk proeven!

Naar boven

Dag 17 - Vrijdag 15 september 2006: San Francisco (CA) - Seattle (WA) (23 uur en 30 minuten) / Max.temp: 22°C

Omstreeks acht uur werden we wakker en toen zaten we nog in California, dat was geen goed teken. Al snel bleek dat we één uur vertraging hadden. Deze rit hebben we vooral kunnen genieten van het mooie landschap waar we doorheen reden. We reden verder door moerassen en langs meren, een waar paradijs voor de vogelliefhebber. Maar na de lunch was het tijd voor activiteiten in de Parlour Car. Dat is de speciale lounge car voor de eersteklas passagiers. En dat zijn wij ook! Er was wijnproeven. En wij maar beweren dat we zuipvakanties zat zijn, de laatste dagen doen we niet anders....

Al weer aan de wijn Vlak voor Portland (OR) Genieten van het uitzicht in de Parlour Car
De zon gaat onder in Washington state Ons echte eindstation: Seattle Alleen nog even de koffers halen

Het diner schoot er deze rit helaas bij in. Er was te weinig personeel aan boord en wij hadden niemand langs gekregen om reserveringen op te nemen. Toen wij gingen vragen hoe het zat konden we meteen, om vijf uur, of niet dineren. We kozen om het dan maar over te slaan. Als we zouden brullen van de honger dan gingen we wel een snack halen in de lounge car. Met bijna twee uur vertraging kwamen we om 22.15 uur aan in Seattle. De koffers hadden we razend snel en er werd zelfs niet gecontroleerd of je wel je eigen koffer pakte wat bij alle vorige stations wel werd gecontroleerd. Nog geen half uur nadat we uit de trein waren gestapt zaten we al in onze hotelkamer in het Crowne Plaza Hotel. En dat was echt een super kamer! Heerlijk ruim met lekkere bedden en ook nog eens een mooi uitzicht over Seattle.

Met de trein van San Francisco naar Seattle

Klik hier voor de route naar Seattle per Google Earth.

Ook dit hotel had een uitstekende locatie

Naar boven

Dag 18 - Zaterdag 16 september 2006: Seattle (WA) / Max.temp: 19°C

Vooraf geplande attracties: Space Needle, Boeing Museum of Flight, Harbor Cruise, Seattle Aquarium, Pike Place Market etc.

Omdat het vandaag weer zaterdag was kon er dus weer gebeld worden voor de voetbal. Dus had ik mijn maatregelen al genomen en mijn geluid uitgeschakeld. En dat was maar mooi ook, want ver voordat wij wakker werden was ik al twee keer gebeld en had ik een aantal SMS-jes ontvangen. Er stond wel goed nieuws op, want het eerste had in een spectaculaire wedstrijd 4-4 gespeeld bij ZOB. Het eerste doel van ons was vandaag de Space Needle iets ten noorden van ons hotel. Maar voordat we de toerist uit gingen hangen was het tijd voor een goed ontbijt. In het Westlake Center Mall bij Pine Street gingen we even uitgebreid ontbijten. Een Chinees zaakje beviel ons wel en daar namen we beiden een heerlijk menu. Weer eens iets anders dan een broodje kaas. Na deze lekkere maaltijd liepen we verder naar de Space Needle, want de monorail was helaas nog buiten werking.

Ze wisten zelfs de bijnaam van de familie Moenis in Seattle....

Bij de Space Needle aangekomen zag PEP dat je een speciale kaart kon kopen waarmee je binnen 24 uur tweemaal naar boven mocht. Deze namen we, want het is altijd indrukwekkend om 's avonds een verlichtte stad te zien. Boven aangekomen was het uitzicht weer schitterend. Alleen was het wel jammer dat Mount Rainier niet zichtbaar was. Er was te veel bewolking in de Cascade Mountains.

De monorail met in de verte de Space Needle De voet van de Needle Jawel, hij is lekker hoog
Het noorden van Seattle Downtown Elliot Bay met daar achter de Olympic Mountains

Na het uitzicht van boven besloten we naar de haven te gaan om daar op een boot vanuit de haven / baai de stad te bewonderen. We namen de ferry naar Bainbridge Island waar we vervolgens de nodige tijd doorbrachten en een aardige wandeling maakten. Aan het einde van de middag waren we weer terug in Seattle en gingen op zoek naar informatie over de Boeing fabriek. Al snel vonden we dit en gingen nadat we door Pike Place Market waren gelopen naar het Sheraton Hotel waar de Gray Line desk was waar ze de kaarten voor de tour verkochten. Helaas was die desk al gesloten, dus moesten we zorgen dat we de volgende morgen op tijd, om een uur of negen aanwezig zouden zijn.

Cruiseschip Norwegian Sun Seattle vanaf het water Seattle verdwijnt langzaam aan de horizon
Het pittoreske Bainbridge Island De ferry uit Seattle komt net aan Leuk wonen, kost wel een miljoen dollar
Niet alleen het uitzicht op Seattle was mooi.... Onze ferry terug naar Seattle De visboer op Pike Place Market

's Avonds hebben we eerst gegeten in een visrestaurantje aan de haven en zijn vervolgens opnieuw naar de Space Needle gegaan. Met een wandeling terug naar het hotel sloten we de avond af.

Downtown Seattle by night De Space Needle by night Omgeving van de toeristische haven

Naar boven

Dag 19 - Zondag 17 september 2006: Seattle (WA) / Max.temp: 19°C

De wekker ging deze ochtend om een uur of acht, want we moesten op tijd zijn voor de Boeing Tour. Er waren nog kaarten genoeg, want we zaten met slechts acht personen in de touringcar. Voordat we vertrokken hadden we nog net even de tijd voor een ontbijtje bij Starbucks, want anders hadden we pas na onze rondleiding bij Boeing kunnen eten. Bij Boeing in Everett aangekomen moesten we alle camera's, telefoons en tassen achter laten. Na een introductie film gingen we in een andere bus het Boeing terrein op. We stopten bij een enorme hal waar de vliegtuigen achter elkaar stonden. De één bijna af de andere nog zonder vleugels. Onze gids gaf ons de nodige uitleg van hoe het productieproces in zijn werk gaat. Het was heel indrukwekkend om in zo'n enorme hal te staan. Je kon er heel wat voetbalvelden in kwijt. Na de tour werden we "losgelaten" in de giftshop waar we weer de nodige dingen kochten om vervolgens door te lopen naar het museum. Daar mocht je wel weer foto's maken, maar onze camera's lagen in de bus, dus helaas.

De vliegtuigen staan klaar om te testen De hal waar ze gespoten worden En hier worden ze gebouwd
Het museum Klaar om opgehaald te worden De enorme hallen

Maar een kwartier voordat we zouden vertrekken zijn we al naar de bus gelopen zodat we in ieder geval buiten nog even de nodige foto's konden maken van het Boeing complex. Vanaf het parkeerterrein was dat namelijk heel goed te doen. Op de terugweg reden we nog over een drijvende brug en tevens niet ver langs het huis van Bill Gates.

Op weg naar de drijvende brug En we drijven Even zwaaien naar Bill Gates

Omdat we vrij vroeg in de middag terug waren gingen we na onze spullen weggebracht te hebben weer richting de haven. Omdat er een football wedstrijd bezig was van de Seattle Seahawks besloten we richting het stadion te lopen. Het was er stijf uitverkocht, mede omdat het de eerste thuiswedstrijd was en ze vorig jaar kampioen zijn geworden. Bij het stadion schoten we de nodige foto's en filmden we vrij wat. Zoveel blijkbaar dat een vrouw van de beveiliging naar ons toe kwam om te vragen of we van plan waren een aanslag te plegen, nou niet precies zo maar ze bedoelde het wel. We zeiden dat we gewoon simpele toeristen waren en direct kregen we de nodige verhalen te horen over het stadion. Na dit praatje liepen we verder om het stadion heen en ook het honkbalstadion wat er achter ligt. Na dit rondje kwamen zagen we dat de wedstrijd bijna afgelopen was en de Seattle Seahawks op winst stonden.

Het QWest Field De eerste thuiswedstrijd werd gewonnen Het zat bom vol
De naastgelegen honkbalstadion Het zat echt vol! Het Amtrak station lag om de hoek

Net voor de drukte kwamen we bij een café aan waar we onze dorst konden lessen. Een mooi plekje aan de bar met een fles bier en een tv, beter kan bijna niet. Alleen een leuke meid ontbrak. Na de nodige biertjes gingen we terug naar het hotel om onze koffers te pakken. Ons laatste diner nuttigden we bij Las Margaritas, een Mexicaans familie restaurant. Vervolgens gingen we terug naar het hotel voor onze laatste nacht in de USA.

Monument voor gevallen brandweerlieden Genoeg keuze om onze dorst te blussen Het was rustig bij de Mexicaan

Naar boven

Dag 20 - Maandag 18 september 2006: Seattle (WA) - Marken (NL) (9 uur en 35 minuten) / Max.temp: 21°C

Omdat onze shuttle bus om half negen vertrok naar SeaTac ging de wekker weer eens vroeg voor vakantiebegrippen, om 7.15 uur. De shuttle kwam bijna een half uur te laat, want door de regen was er de nodige drukte op de weg. Binnen een uur waren we op het vliegveld en na het inchecken (self service) gingen we richting douane. Maar niet voordat Chris $ 25 bij had betaald, want zijn koffer was 57 lbs (25,9 kg) en 50 lbs (22,7 kg) was toegestaan.

We keken uit op het Hilton Ons mooie hotel Onze zeer ruime kamer
Het vliegtuig staat aan de gate Ontdekt de piloot nu een scheurtje?!?! Weer terug in Nederland, helaas....

Ondanks alle veiligheidsmaatregelen duurde het slechts drie kwartier voordat we er doorheen waren. Na nog even wat gegeten te hebben gingen we naar de gate waar we zagen dat ons vliegtuig al om 12.45 uur zou vertrekken, tien minuten eerder dan op de tickets stond. Uiteindelijk vertrok vlucht NW034 om precies één uur. We hadden weer een eigen entertainment set in de Airbus 330, dus vervelen deden we ons niet. We speelden spelletjes en ik heb zelf drie films gekeken. Voordat ik het in de gaten had zaten we al boven Engeland. Zo is vliegen echt heerlijk!

Mijn E-ticket, mijn over bagage rekening en de waarschuwing voor het personeel

Klik hier voor de "live beelden" van de vlucht van Seattle naar Schiphol via Google Earth. Om 7.35 uur landden we weer in ons kikkerlandje. En amper een half uur later stonden we al met onze koffers bij de taxi balie. Er waren namelijk maar een paar koffers die achter bleven in Amsterdam alle anderen moesten door naar onder andere Duitsland, Italië en Roemenië. Onze medepassagiers van de Haulo taxi waren inmiddels al aanwezig en even later kwam ook onze chauffeuse. Om 09.15 uur was ik weer thuis.

Ons ticket voor de reis terug naar Marken

Om een indruk te krijgen van hoeveel deze reis ongeveer heeft gekost klik je hier.