Hoogtepunten van Zuid-Afrika

Landkaart van Zuid Afrika

Van woensdag 3 november t/m vrijdag 26 november 2010
 De groep bestond uit 18 personen + reisleidster Zania Collin en chauffeur Seppie
Hoogtepunten van Zuid-Afrika

Zuid-Afrika is zonder twijfel een van de meest afwisselende landen ter wereld: woestijn en typisch Afrikaanse vlaktes, subtropische stranden, veel zonneschijn en fascinerende steden! In ruim drie weken laat ik u ervaren wat dit schitterende land allemaal te bieden heeft. We bekijken de hoofdstad Pretoria en reizen door de voormalige Transvaal. Natuurlijk gaan we naar het wereldberoemde Kruger National Park, maken we kennis met de Zulucultuur en verkennen we het koninkrijk Swaziland. En uiteraard staan ook de Tuinroute en het wijngebied op het programma, waar u de beste wijnen ter wereld kunt proeven. Een hoogtepunt is ons bezoek aan een van de mooiste steden ter wereld: Kaapstad. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor een geslaagde ontdekkingstocht door “my Suid-Afrika”!’

Een wereld in één land

Met de indrukwekkende geografische diversiteit en het gevarieerde dieren- en plantenleven lijkt Zuid-Afrika wel ‘een wereld in één land’. In het Kruger National Park loopt u leeuwen, luipaarden, neushoorns en buffels tegen het lijf. In het Kaapse wijnland met de vruchtbare wijngaarden kunt u zich tegoed doen aan de lekkerste wijnen. Het Addo Elephant Park is de beste plek om oog in oog te komen staan met een olifant en langs de kust kunt u dolfijnen of misschien wel een walvis aanschouwen. Naast adembenemend natuurschoon kent Zuid-Afrika een veelbewogen geschiedenis, een rijke cultuur en bijzondere tradities. Een etnisch erfgoed van Afrikaanse stammen, Portugezen, Engelsen, Indiërs en Hollanders heeft dit land haar unieke uiterlijk gegeven. Kaapstad, aan de voet van de Tafelberg, straalt een kosmopolitische sfeer uit. Het gezellige universiteitsstadje Stellenbosch doet heel Hollands aan met de vele koloniale huizen en Pretoria is in oktober gehuld in een paarse gloed als de duizenden jacarandabomen in bloei staan. In het koninkrijk Swaziland proeft u nog de sfeer van ‘donker Afrika’ en in de traditionele Zuludorpen maakt u kennis met de oeroude Zulucultuur
en hoort u de meest heldhaftige strijdverhalen. Kortom, Zuid-Afrika bevat alle ingrediënten voor een geslaagde vakantie!
  WOENSDAG, 3 NOVEMBER 2010 (dag 1)
Amsterdam - Johannesburg

De dag was aangebroken voor m'n reis naar Zuid Afrika. Om 05.35 uur ben ik opgestaan. Om 06.48 uur arriveerde Frans, welke mij met z'n taxi naar Schiphol heeft gebracht. We kwamen daar keurig op tijd aan. Bij het inchecken van m'n bagage was het gewicht 21,8 kg (23 kg mocht ik meenemen) De security check in was om 09.15 uur, boarding 09.40 uur en we vetrokken om 10.30 uur. Volgens schema arriveerden we om 22.10 uur op de luchthaven van Johannesburg 'O.R. Tambo International Airport'. vervolgens reden we naar onze accommodatie in Kempton Park, waar we twee nachten gingen verblijven.
Vlucht AMS-JNB : 5.594 miles > 9.003 km.
Overnachting : Bredell, Kempton park, Willow Park Conference Center & resort
kamer nummer 14 'guest house'
zwembad > ja , airco > neen , fan > neen
Waardering : 7
Wake up time : 05.35 uur
  PH-BQO KLM Royal Dutch Airlines Boeing 777-206(ER) 'Old Rauma'
 Amsterdam Arena   M'n woonplaats 'Marken', vanuit de 777   M'n woonplaats 'Marken', vanuit de 777
     M'n bed / kamer in Willow Park
  DONDERDAG, 4 NOVEMBER 2010 (dag 2)
Administratieve hoofdstad Pretoria

Deze dag hebben we Pretoria bezocht, waar de regering van Zuid-Afrika zetelt. We zagen de Uniegebouwen, waar onder anderen de president zetelt, en het Voortrekkersmonument, hét symbool van de apartheid. Vervolgens brengen we een bezoek aan het Paul Krugerhuismuseum. Daarna richting Kerkplein (Church square). Op het Kerkplein staan o.a. de Volksbank, Pep store en Hoog Gerechtshof.
Overnachting : Bredell, Kempton park, Willow Park Conference Center & resort
kamer nummer 14 'guest house'
zwembad > ja , airco > neen , fan > neen
Waardering : 7
Wake up time : 06.30 uur (of in het Zuid Afrikaans 'opwekken')
     Voortrekkersmonument
     Paul Kruger huis museum
   M'n eigen winkel....  Binnenstad Pretoria
     Dit is openbaar vervoer, geen ´boeven´ vervoer
   Jacaranda boom
   Jacaranda bomen
  VRIJDAG, 5 NOVEMBER 2010 (dag 3)
De provincie Mpumalanga

We verlieten vandaag het hart van Zuid-Afrika en reisden door de provincie Mpumalanga. Over glooiende wegen en langs mooie passen, waar eens de huifkarren van de voortrekkers reden, reden we de omgeving van het Krugerpark.  In de loop van de middag kwamen we aan bij onze lodge nabij het beroemdste park van Zuid-Afrika waar we drie nachten zouden gaan verblijven.
De lunch was vandaag in Lindenberg bij ´Vrouwitjes´, onder de Jacaranda bomen. We bezochten inde middag het gouddelversplaatsje Pilgrim’s Rest, waar de sfeer van de 19e eeuw nog voelbaar is.
Wake up time : 06.00 uur
(vanaf vandaag komen we in malaria gebied, dus malaria pillen slikken of deten)
 Jacaranda bomen    Dit is geen leswagen    Zania & Seppie
  Pilgrim´s Rest    Pilgrim´s Rest    Pilgrim´s Rest
    Pilgrim´s Rest    Pilgrim´s Rest
  ZATERDAG, 6 NOVEMBER 2010 (dag 4)
Kruger National Park

Deze dag hebben het Kruger National Park bezocht. In dit reservaat, bijna zo groot als Nederland, maakten we per 4-wheel-drive een game drive. Natuurlijk hebben we de ‘big five’ te gezien: leeuwen, luipaarden, buffels, neushoorns en olifanten. Daarnaast hebben we ook zebra’s, giraffen en impala’s volop in het park gezien.
Onze chauffeur was Happy en hij was ook happy. In de avond was ons diner ´Braai´ (BBQ).
Wake up time : 04.30 uur
     Chauffeur Happy
   M´n kamer / bed in Hazyview  M´n kamer / bed in Hazyview
 het bier in Zuid Afrika : Castle  Hier hadden we het diner  Hier hadden we het diner
  ZONDAG, 7 NOVEMBER 2010 (dag 5)
Panoramaroute
We maakten vandaag een prachtige rit over de Panoramaroute rondom de ruig geërodeerde uitlopers van de Drakensbergen en genoten van de schitterende natuur van Blyde River Canyon, Three Rondavels en de unieke Potholes. Deze cilindervormige uithollingen in de rotsen zijn veroorzaakt door het kolkende water.
In de morgen reden we ook door Graskop, maar daar was het heel mistig (980 meter hoogte). Later hadden we hier de lunch.
Wake up time : 07.15 uur
 Potholes  Potholes
 Potholes  Potholes  Potholes
   Three Rondavels  Three Rondavels
   M´n pancake  Graskop
 De brandstof is in Nederland heel veel duurder......
  MAANDAG, 8 NOVEMBER 2010 (dag 6)
Koninklijk Swaziland

Vroeg in de ochtend vertrokken we naar Swaziland. Dit koninkrijk is er, ondanks de woelige recente geschiedenis, in geslaagd onafhankelijk te blijven. Apartheid heeft men hier nauwelijks ondervonden en de invloed van het Westen is beperkt gebleven. Onderweg bezochten we een traditioneel Swazidorp. De komende twee nachten verbleven we in Swaziland in de omgeving van Mbabane.
We zijn deze dag door Nelspruit (WK-stad) gereden. Koffie gedronken in Malelane. Ik heb daar video opnames gemaakt in de plaatselijke Pep store.  De lunch was tussen Zuid Afrika en Swaziland, in niemandsland.  Na de lunch een show gezien nabij ons lunch adres. Omstreeks 15.25 uur hebben we een glasfabriek bezocht. ´Ngwenya´glasfabriek.
Overnachting : Ezulwini, Swaziland, Mantenga Lodge
kamer nummer 9
zwembad > ja , airco > ja , fan > ja , free internet > ja
Waardering : 6,5
Wake up time : 06.00 uur
(malaria pillen slikken of deten)
 Een kerstboom bij de Spar, begin november.....  Een kerstboom bij de Spar, begin november.....  De binnenkant van de Pep store
 De binnenkant van de Pep store  Koeien steken de weg over