Drie jaar op rij zijn we naar de USA op vakantie geweest, maar nu gaan we de hele andere kant opgegaan! We hebben namelijk een reis naar Australië gemaakt. Omdat de seizoenen daar anders lopen dan bij ons hebben we vanaf eind oktober 2007 een 'rondreis' van ongeveer vier weken gemaakt. Na eerst twee dagen Hong Kong zijn we doorgevlogen naar Cairns. Vanaf Cairns met de trein naar Brisbane en vanaf daar startte onze campervakantie. We eindigden in Melbourne, waarvandaan we via Hong Kong weer terug vlogen naar Amsterdam. De reis is bij twee "oude bekende" reisbureaus geboekt: Netvacations (de camper) en Incento (vluchten, hotels en trein). We zijn dit keer trouwens met z'n drieën gegaan: Klaas Richard van Altena, Pieter Elbert Pereboom en ikzelf natuurlijk: Christiaan Armand Moenis.

Dag 1 - Zondag 28 oktober 2007: Marken - Hong Kong

Eindelijk was het dan zover, we gingen op vakantie naar het verre Australië. Na zaterdagavond/nacht nog even afscheid van diverse vrienden en bekenden genomen te hebben ging zondag om een uur of acht de wekker. Jacob, broer van Klaas, kwam ons om half tien ophalen voor de rit naar Schiphol. Wij hadden uiteraard al thuis ingecheckt, dus met ons ging het vrij snel. Dat in tegenstelling tot het stel voor ons.... Er werd overigens geen woord gerept over het overgewicht van de koffers, vooral die van mij (Chris). Maar ja als je vier weken op vakantie gaat dan zit je natuurlijk zo over de maximale 20 kilo. Na het inchecken zijn we maar meteen doorgelopen door de douane en wat gaan eten. Lekker lunchen bij de McDonalds.....

Ons vliegtuig naar Hong Kong Mijn boarding pass Nog even wachten

Ruim een uur voor vertrek zaten we bij de gate waar we weer de nodige vragen kregen of we zelf wel de koffer in hadden gepakt enzo. Keurig om 13.10 uur ging onze Airbus A340-300 van Cathay Pacific met vluchtnummer CX270 de lucht in voor de lange vlucht naar Hong Kong. Amper in de lucht kwamen ze al met, ja hoor, de lunch. De BigMac was nog lang niet verteerd, maar wat we voorgeschoteld kregen zag er toch wel zo lekker uit dat het zonder moeite naar binnen werd 'geschoven'. Hierna hebben we ons vermaakt door wat films te kijken of even de ogen te sluiten, want elf en een half uur is toch lang.

Naar boven

Dag 2 - Maandag 29 oktober 2007: Hong Kong

Om 07.30 uur zette de piloot het vliegtuig aan de grond in Hong Kong, iets voor op schema dus. En om eerlijk te zijn kwamen we alle drie niet echt uitgerust uit het vliegtuig. Zaterdagavond had ik het dan wel niet extreem laat gemaakt, maar toch wel de nodige biertjes gedronken. En dan zo'n lange slopende vlucht is niet echt lekker. Daarom besloten we om nadat we in het hotel aan waren gekomen even een uurtje rust te nemen. We waren namelijk al om 09.00 uur op onze kamer (926) in het Majesctic Hotel midden in Kowloon.

Luchthaven Chep Lap Kok Één van de bruggen vanaf het vliegveld Gelukkig zijn de borden tweetalig

Na die korte rust en ons opgefrist te hebben gingen we om een uur of elf dan echt op pad. Aangezien we vrij centraal zaten konden we alles lopend doen. Maar eerst uiteraard even pinnen. En wel het gigantische bedrag van HKD 1.000 per persoon. Omgerekend 'wel' EUR 90,53, een koopje dus! Zeker omdat later zou blijken dat dit de enige geldopname in Hong Kong zou zijn. Via het Kowloon Park liepen we richting de haven. We kwamen langs vele, vele winkeltjes. Elektronische apparatuur bij de vleet, maar ja met nog vier weken voor de boeg was het ff te gek om op de eerste dag als een gek te gaan lopen shoppen natuurlijk. Ook werden we helemaal 'gek' van de verkopers op straat. Op elke hoek kon je wel een maatpak of nep-rolex kopen. En ook aan 'massage' salons geen gebrek, als je begrijpt wat ik bedoel. Uiteindelijk kwamen we aan in de haven van Tsim Sha Tsui. We wilden graag een rondje varen door de Victoria Harbour, dus kochten we direct maar even drie tickets voor een 'harbour cruise' met The Star Ferry. Aangezien we pas om 14.00 uur aan de beurt waren gingen we in de tussentijd eerst maar even een hapje eten. En dat werd meteen maar iets lokaals, zag er erg lekker uit. En uiteindelijk smaakte het ook super! Na het eten liepen we een stukje over de kade over de 'Avenue of Stars' voordat we richting de boot gingen voor ons haventochtje.

De straat bij ons hotel Aftellen richting de `Spelen` Onze lunch
De Star Ferry boten Nieuwe filmster= Jackie Chan

Het was uiteindelijk een mooie tocht van ongeveer een uur met een schitterend uitzicht over heel Hong Kong. Van al dit water kregen we natuurlijk dorst, dus zochten we een leuk tentje op ergens midden in Hong Kong. Het werd uiteindelijk Walls Thai Food and K Pub aan de Hillwood Road. Toen we binnen kwamen was het er behoorlijk rustig, maar dat veranderde later wel. Ze hadden namelijk een jubileumfeestje, want ze bestonden zoveel jaar. Na een aantal verfrissende biertjes gingen we weer verder zodat zij ongestoord hun (besloten) feestje konden vieren. Omdat we honger hadden gekregen doken we maar even bij een Vietnamees naar binnen. Amper de bestelling doorgegeven stond het eten al voor ons, héél erg snel! Maar ook hier gold weer dat het lekker was!

Bruce Lee De skyline van Central Hong Kong Een ander schip van Star Ferry
De drukte van Hong Kong Hong Kong ´by night´ Enorm veel neon reclame

Nadat we vervolgens nog wat nachtelijke foto's hadden gemaakt van de skyline van Hong Kong doken we een de PJ Murphy's Irish Pub in ergens op Nathan Road. Onverwacht sloten we hier 's nachts om 01.00 uur pas de dag af! Hiermee hadden we de jetlag waarschijnlijk verslagen, al moesten we natuurlijk nog wel even afwachten hoe we de volgende morgen wakker zouden worden.....

En nog een keer Het restaurant Uhhh, ken jij Chinees?
De skyline met middenin de IFC Tower Nog meer skyline The HK Museum of Art

Naar boven

Dag 3 - Dinsdag 30 oktober 2007: Hong Kong

Na een heerlijk nachtje slapen op een lekker bed werden we omstreeks half elf wakker en waren allemaal redelijk fit. Voordat we goed en wel 'toonbaar' waren tikte de klok al richting lunchtijd, dus deden we dat dan ook maar in het Kowloon Park. Het doel van deze dag was een trip naar Central Hong Kong aan andere kant van de Victoria Harbour. Helaas was het deze ochtend/middag een beetje mistig dus lang niet zulke mooie uitzichten op de skyline. Dat was helemaal jammer omdat we richting de IFC Tower gingen, het hoogste gebouw van Hong Kong.

Op de boot naar Central Hong Kong Uitzicht vanuit de IFC Tower Héél veel hoogbouw
Onze persoonlijke toegangspas Alle HKD biljetten Een overzicht van de geschiedenis

Maar ondanks de mist hadden we toch een redelijk uitzicht op Central Hong Kong. De andere kant konden we toch niet zien, want daar mochten we niet komen. Bovenin kregen we teven een stukje geschiedenis mee over Hong Kong en dan met name het financiële aspect, want we zaten in de Hong Kong Monetary Authority. Beneden aangekomen hadden we een route uitgestippeld via een paar parken, maar dat werd toch iets anders.

Hong Kong Monetary Authority 420 meter hoog Niet duizelig worden...

Toevallig kwamen we daardoor wel het bordje tegen van The Peak Tram. Nou daar zijn we dus maar meteen naar toe gegaan. Met de tram zijn we ruim 350 meter omhoog gegaan over een traject van bijna 1.400 meter. Af en toe was het vrij stijl, maximaal zelfs 27°! Helemaal boven aangekomen hadden we een fantastisch uitzicht over Hong Kong, maar begon het wel een beetje te regenen.

Central Hong Kong Drukte op de markt Het paardrijden is in Hong Kong
In The Peak Tram Het kaartje voor The Peak Tram Onze tram

Na de nodige foto's en film daalden we weer af en liepen rustig richting haven waar we de boot naar Tsim Sha Tsui weer namen. De camera's enzo dropten we vervolgens in het hotel en gingen daarna een hapje eten. Ditmaal bij de Italiaan. Na het eten was het bijna terug rennen naar het hotel, want het was inmiddels niet meer zachtjes aan het regenen..... In het hotel aangekomen pakten we onze spullen weer bij elkaar en checkten uit, want om 20.50 uur zouden we opgehaald worden door de taxi. En deze was er ook keurig op tijd, prima service!

We zaten boven de IFC Tower Kowloon is net zichtbaar En weer terug beneden
Openbaar vervoer voldoende Nog meer hoogbouw De HK editie van Metro

Op het vliegveld Chep Lap Kok van Hong Kong moesten we toen alleen nog wel een tijdje wachten. En van wachten krijg je honger, dus toch nog maar even wat bij de Burger King gehaald, want we zouden toch geen diner meer in het vliegtuig krijgen toch? Nou om 23.50 uur gingen we met vlucht CX103, een airbus A330-300, de lucht in richting Cairns en ja hoor vrij snel kwamen ze al weer langs. Ach het was weer lekker....