Australië 2007

HOME

Van zondag 28 oktober t/m zondag 25 november 2007
Drie jaar op rij zijn we naar de USA op vakantie geweest, maar nu gaan we de hele andere kant opgegaan! We hebben namelijk een reis naar Australië gemaakt. Omdat de seizoenen daar anders lopen dan bij ons hebben we vanaf eind oktober 2007 een 'rondreis' van ongeveer vier weken gemaakt. Na eerst twee dagen Hong Kong zijn we doorgevlogen naar Cairns. Vanaf Cairns met de trein naar Brisbane en vanaf daar startte onze campervakantie. We eindigden in Melbourne, waarvandaan we via Hong Kong weer terug vlogen naar Amsterdam. De reis is bij geboekt bij Netvacations (de camper) en Incento (vluchten, hotels en trein).
  ZONDAG, 28 OKTOBER (dag 1)
Marken - Hong Kong
Eindelijk was het dan zover, we gingen op vakantie naar het verre Australië. Na het inchecken zijn we maar meteen doorgelopen door de douane en wat gaan eten. Lekker lunchen bij de McDonalds..... Ruim een uur voor vertrek zaten we bij de gate waar we weer de nodige vragen kregen of we zelf wel de koffer in hadden gepakt enzo. Keurig om 13.10 uur ging onze Airbus A340-300 van Cathay Pacific met vluchtnummer CX270 de lucht in voor de lange vlucht naar Hong Kong. Amper in de lucht kwamen ze al met, ja hoor, de lunch. De BigMac was nog lang niet verteerd, maar wat we voorgeschoteld kregen zag er toch wel zo lekker uit dat het zonder moeite naar binnen werd 'geschoven'. Hierna hebben we ons vermaakt door wat films te kijken of even de ogen te sluiten, want elf en een half uur is toch lang.
  MAANDAG, 29 OKTOBER (dag 2)
Hong Kong
Om 07.30 uur zette de piloot het vliegtuig aan de grond in Hong Kong, iets voor op schema dus. We waren om 09.00 uur op onze kamer (926) in het Majesctic Hotel midden in Kowloon. Na een korte rust en ons opgefrist te hebben gingen we om een uur of elf dan echt op pad. Aangezien we vrij centraal zaten konden we alles lopend doen. Maar eerst uiteraard even pinnen. En wel het gigantische bedrag van HKD 1.000 per persoon. Omgerekend 'wel' € 90,53, een koopje dus! Zeker omdat later zou blijken dat dit de enige geldopname in Hong Kong zou zijn. Via het Kowloon Park liepen we richting de haven. We kwamen langs vele, vele winkeltjes. Elektronische apparatuur bij de vleet, maar ja met nog vier weken voor de boeg was het ff te gek om op de eerste dag als een gek te gaan lopen shoppen natuurlijk. Ook werden we helemaal 'gek' van de verkopers op straat. Op elke hoek kon je wel een maatpak of nep-rolex kopen. En ook aan 'massage' salons geen gebrek, als je begrijpt wat ik bedoel. Uiteindelijk kwamen we aan in de haven van Tsim Sha Tsui. We wilden graag een rondje varen door de Victoria Harbour, dus kochten we direct maar even drie tickets voor een 'harbour cruise' met The Star Ferry. Aangezien we pas om 14.00 uur aan de beurt waren gingen we in de tussentijd eerst maar even een hapje eten. En dat werd meteen maar iets lokaals, zag er erg lekker uit. En uiteindelijk smaakte het ook super! Na het eten liepen we een stukje over de kade over de 'Avenue of Stars' voordat we richting de boot gingen voor ons haventochtje. Het was uiteindelijk een mooie tocht van ongeveer een uur met een schitterend uitzicht over heel Hong Kong. Van al dit water kregen we natuurlijk dorst, dus zochten we een leuk tentje op ergens midden in Hong Kong. Het werd uiteindelijk Walls Thai Food and K Pub aan de Hillwood Road. Toen we binnen kwamen was het er behoorlijk rustig, maar dat veranderde later wel. Ze hadden namelijk een jubileumfeestje, want ze bestonden zoveel jaar. Na een aantal verfrissende biertjes gingen we weer verder zodat zij ongestoord hun (besloten) feestje konden vieren. Omdat we honger hadden gekregen doken we maar even bij een Vietnamees naar binnen. Amper de bestelling doorgegeven stond het eten al voor ons, héél erg snel! Maar ook hier gold weer dat het lekker was! Nadat we vervolgens nog wat nachtelijke foto's hadden gemaakt van de skyline van Hong Kong doken we een de PJ Murphy's Irish Pub in ergens op Nathan Road. Onverwacht sloten we hier 's nachts om 01.00 uur pas de dag af!
  DINSDAG, 30 OKTOBER (dag 3)
Het doel van deze dag was een trip naar Central Hong Kong aan andere kant van de Victoria Harbour. Helaas was het deze ochtend/middag een beetje mistig dus lang niet zulke mooie uitzichten op de skyline. Dat was helemaal jammer omdat we richting de IFC Tower gingen, het hoogste gebouw van Hong Kong. Maar ondanks de mist hadden we toch een redelijk uitzicht op Central Hong Kong. De andere kant konden we toch niet zien, want daar mochten we niet komen. Bovenin kregen we teven een stukje geschiedenis mee over Hong Kong en dan met name het financiële aspect, want we zaten in de Hong Kong Monetary Authority. Beneden aangekomen hadden we een route uitgestippeld via een paar parken, maar dat werd toch iets anders. Toevallig kwamen we daardoor wel het bordje tegen van The Peak Tram. Nou daar zijn we dus maar meteen naar toe gegaan. Met de tram zijn we ruim 350 meter omhoog gegaan over een traject van bijna 1.400 meter. Af en toe was het vrij stijl, maximaal zelfs 27°! Helemaal boven aangekomen hadden we een fantastisch uitzicht over Hong Kong, maar begon het wel een beetje te regenen. Na de nodige foto's en film daalden we weer af en liepen rustig richting haven waar we de boot naar Tsim Sha Tsui weer namen. De camera's enzo dropten we vervolgens in het hotel en gingen daarna een hapje eten. Ditmaal bij de Italiaan. Vervolgens richting hotel waar we onze spullen weer bij elkaar pakten en hebben uitgecheckt, want om 20.50 uur zouden we opgehaald worden door de taxi. En deze was er ook keurig op tijd, prima service! Op het vliegveld Chep Lap Kok van Hong Kong moesten we toen alleen nog wel een tijdje wachten. Om 23.50 uur gingen we met vlucht CX103, een airbus A330-300, de lucht in richting Cairns.
  WOENSDAG, 31 OKTOBER (dag 4)
Hong Kong - Cairns
Voor de eerste keer gingen we over de evenaar. Om 10.20 uur was het dan zover: we zetten voor het eerst voet aan de grond in Australië. Het was werkelijk stralend weer in Brisbane, dus een mooie entree. Hier hebben we ruim een uur op het vliegveld rondgelopen voordat het vliegtuig weer verder vloog naar onze eindbestemming van deze dag, Cairns. Om 12.05 gingen we de lucht in en twee uur later, 14.05 uur, landden we in Cairns. Deze vlucht was wel zeer relaxed, want er zat bijna geen kop in het vliegtuig. Vanaf het vliegveld van Cairns gingen we met een hotelshuttle naar ons hotel, het Oasis Resort Cairns. Snel inchecken en de spullen op de kamer zetten en op naar het zwembad. Voordat we dat deden hebben we nog wel even twee excursies geregeld voor de komende twee dagen. Donderdag zouden we met de Kuranda Scenic Railway naar het regenwoud gaan en naar de Hartley Crocodile Adventures. En voor vrijdag boekten we een trip naar het Great Barrier Reef. Nadat we even lekker waren bijgekomen van de reis uit Hong Kong kregen we wel een beetje dorst..... Eerst even lekker een stukje lopen over de boulevard van Cairns en toen toch maar een terrasje gepikt. Zaten lekker buiten bij Rattle 'n' Hum alleen was de bediening een beetje traag. Op het eind van deze reisdag gingen we nog even een pizza eten bij La Pizza, eveneens op de boulevard Esplanade Street.
  DONDERDAG, 1 NOVEMBER (dag 5)
Cairns
Om 7.25 uur werden we opgehaald voor onze tour. Met de bus werden we naar het treinstation van Freshwater gereden. Hier moesten we met onze voucher een kaartje voor de Kuranda Scenic Railway ophalen. Na even in de rij gestaan te hebben werden we door een vrouw bij een ander 'loket' geroepen. Vroeg ze waar we vandaan kwamen, nou "The Netherlands" dus. Vraagt ze in het Nederlands: "o leuk, waar ergens". Blijkt zij in Broek in Waterland gewoond te hebben. Om een uur of negen stapten we op de trein na eerst op het station nog even te hebben ontbeten. Na een tocht van iets van vijf kwartier door het regenwoud en een tussenstop bij de Barron Falls kwamen we aan in Kuranda. We hebben daar wat gelopen en vervolgens doorgegaan richting de Skyrail. Met deze kabelbaan gingen we over het regenwoud weer helemaal naar beneden. Met de trein waren we een aardig stukje geklommen, want Kuranda ligt 324 meter boven zeeniveau. Het was een hele mooie tocht van maar liefst 7½ kilometer over de toppen van de bomen heen. Helaas zagen we door al die bladeren niet al te veel leven onder ons. Wel vloog er af en toe een bont gekleurde vogel voorbij, werkelijk een schitterend gezicht. Na deze mooie afdaling hadden we beneden ruim een uur de tijd om te lunchen voordat we weer opgehaald zouden worden voor de laatste excursie van de dag: Hartley Crocodile Adventures. En we kwamen er precies op tijd aan, want al snel was de Crocodile Farm Tour. Een echte krokodillen boerderij waar ze krokodillen fokken voor de consumptie (o.a. tassen en laarzen enzo). Vervolgens gingen we naar een reptielen show en daarna een tochtje met een boot door de Hartley's Lagoon. Tijdens deze tocht werden af en toe krokodillen naar de boot gelokt met aas. Dit leverde de nodige spectaculaire plaatjes op. Ze kwamen namelijk echt vlakbij de boot! Op het eind van ons verblijf in dit park gingen we nog naar een 'Crocodile hunter' show, zoals wij het maar noemden. Het was de crocodile attack show. Voordat we weer naar de bus gingen liepen we nog even langs het 'spectaculaire' Koala voeren. Dit was het enige moment dat je die beesten in beweging zag, tijdens het eten. De rest van de tijd hingen ze er maar een beetje te hangen. Terug in Cairns gingen we de stad in om een hapje te eten en een biertje te doen.
  VRIJDAG, 2 NOVEMBER (dag 6)
Het was een flinke bustocht naar Port Douglas. Om een uur of tien kwamen we er aan en konden aan één keer door naar de boot. Dit was een flinke hovercraft die ons in een minuut of 90 aan de buitenkant van het Great Barrier Reef bracht. Hier zouden we ruim vier uur vertoeven. Klaas en Chris hadden inmiddels al hun snorkel spullen geregeld en gingen deze direct ophalen. Het was werkelijk schitterend om al dat leven onder water met eigen ogen te zien. Al die kleuren, echt onbeschrijfelijk! Dit was achteraf echt één van de leukste dagen van de vakantie. 's Avonds gingen we opnieuw een hapje eten in het centrum van Cairns. En Cairns heeft een best wel gezellig centrum met behoorlijk veel backpackers. We sloten ons verblijf in het tropische Cairns uiteindelijk af in de hotelbar waar we nog even een biertje namen. De volgende morgen zouden we namelijk vertrekken voor de treinreis naar Brisbane