Australië 2007

HOME

VRIJDAG, 2 NOVEMBER (dag 6)
Cairns vervolg.....
  ZATERDAG, 3 NOVEMBER (dag 7)
Cairns - Brisbane
Na onze koffers weer ingepakt te hebben, gingen we eerst ontbijten voordat we uitcheckten bij de balie. Een dag eerder hadden we uitgezocht hoe lang het van het hotel lopen was naar het treinstation. Voor Marker begrippen was dat van de Minneweg naar "Frida", dus goed te doen. Na een goed kwartier kwamen we op het station aan en The Sunlander stond er inmiddels al. Net als in de USA moesten we ook hier onze koffers inchecken. Er zat alleen wel een maximaal gewicht aan de koffers, ze mochten niet meer van 25 kilo wegen. Dat gaf enige problemen bij de mensen voor ons, maar onze koffers bleven (soms nipt) onder deze grens. We zochten toen maar direct onze coupé op en verkenden daarna de trein, voordat om exact 08.35 uur de trein zich in beweging zette. In de coupé waren we de rest van de dag weinig. We zaten meer in de restauratiewagen waar we een stuk meer ruimte hadden en het bovendien wel gezellig was. Af en toe zaten we een wagon verder in de loungecar. Hier waren lekkere banken en kon je film kijken, wat we dan ook onder het genot van een biertje hebben gedaan. Ons vakantiebier was dit jaar overigens XXXX Gold, een prima biertje! Om een uur of tien begon het een beetje rustiger te worden en gingen wij ook maar terug naar onze coupé en vervolgens op bed. Dit was allemaal wel wat krapper dan in de treinen in de USA, maar het was maar voor één nacht.
  ZONDAG, 4 NOVEMBER (dag 8)
Rond een uur of zeven werden we wakker en na een douche zaten we om acht uur aan het ontbijt. Opvallend was dat de trein werkelijk exact op schema reed. En dat voor zo'n lange afstand. Wel even een verschil met de treinen in de Verenigde Staten. Om twee uur werden we de restauratie uitgestuurd omdat ze schoon gingen maken. Wij zijn toen maar terug gegaan naar onze eigen coupé. Om 15.50 uur kwamen we in Brisbane aan, keurig op schema. De koffers hadden we ook vrij snel en een kwartier later waren we al in ons hotel, het Ibis Hotel. Dat was namelijk maar één blok van het station. Na de koffers op de kamer te hebben gezet gingen we direct Brisbane verkennen. Al snel was duidelijk dat dit (op dat moment) geen bruisende stad was. We liepen langs de Brisbane River, onder de snelweg (3), zuidelijk richting de Botanic Gardens. Vanaf de Goodwill Bridge hadden we een mooi uitzicht op de stad. Dit deel was trouwens het universiteitsdeel van de stad. Wij zijn over de campus van de Queensland University of Technology gelopen. Maar aan de andere kant van de rivier waren nog veel meer universiteitsgebouwen. Gezien dit feit verwachtten we ook de nodige studenten tegen te komen, maar dat viel mee. In het park was wel het één en ander te doen. 's Avonds was daar een groot openlucht concert. Dat verklaarde misschien ook waarom we zo weinig mensen tegen kwamen. Na een lekkere wandeling door het park begonnen we toch wel honger te krijgen. Dus gingen we op zoek naar een leuk tentje. Het werd een pannenkoeken restaurant in een voormalige kerk. We namen alle drie een heerlijke steak en hadden daarna nog wel trek in een dessert. De kleine pannenkoekjes zagen er wel lekker uit. Alleen toen deze geserveerd werden bleken het niet de dessert pannenkoeken te zijn die we kregen, maar die van het hoofdgerecht! We hadden dus twee complete maaltijden..... Een flinke hap, maar wel erg lekker! Met een volle maag gingen we nog even in de 'kelder' kijken, want daar zat de kroeg. Hier gingen we ff lekker een biertje drinken en een potje poolen. Het was er wel vrij rustig, maar ja het was ook zondagavond. Op de weg terug naar het hotel hoorden we uit een café live muziek komen. Tja, dat bracht ons toch weer in de verleiding. Toch nog maar even naar binnen gewipt en hier ook nog een biertje gedaan voordat we echt terug naar het hotel en op bed gingen.
  MAANDAG, 5 NOVEMBER (dag 9)
Brisbane - Tewantin
Om half acht ging de wekker, zodat we mooi op tijd bij de camperverhuur zouden zijn. Voordat we vertrokken nam Chris nog even telefonisch contact op met Maui. Dat was zondag niet gelukt omdat ze toen al net gesloten waren op het moment dat we belden. De camper stond al voor ons klaar werd gezegd, dus gingen wij ons gereed maken voor vertrek. Via de receptie regelden we een taxi en om 09.00 uur waren we al bij de verhuurmaatschappij. Het was er vrij druk en aangezien wij vergeten waren een nummertje te pakken waren we pas rond 10.00 uur aan de beurt. Maar toen ging het allemaal wel vrij snel. Aangezien wij toch al de nodige ervaring hadden met campers was alles vrij snel uitgelegd en konden we snel naar de camper. Wat ruimte betreft viel deze wel wat tegen voor een camper die geschikt was voor zes personen. Wij konden onze spullen wel kwijt in de kastjes, maar het was wel af en toe proppen. Na wat korte uitleg konden we op weg, maar niet voordat we onze GPS hadden gekregen. Want deze had in de kluis moeten liggen, maar deze was leeg! Uiteindelijk reden we om een uur of elf met een beginstand van 121.223 op de teller, weg bij de verhuurmaatschappij. Klaas had het links rijden eigenlijk vrijwel direct onder de knie. Even ten noorden van Brisbane deden we onze eerste inkopen bij een grote supermarkt. Hierna reden we door naar onze eerste campground van deze vakantie: Noosa Bougainvillia Holiday Park in Tewantin. In totaal hadden we de eerste dag bijna 150 kilometer afgelegd. We aten deze avond in de camper, heerlijke lasagne.
  DINSDAG, 6 NOVEMBER (dag 10)
Tewantin - Hervey Bay
De wekker stond vandaag weer behoorlijk vroeg want we wilden op tijd richting Hervey Bay. Om half acht zaten we dan al op de weg richting noorden. Na een kleine 200 kilometer waren we er. Het was even zoeken naar de campground, die lag namelijk midden in een woonwijk. Snel was duidelijk dat er vandaag iets aan de hand was, want het was nogal rustig op straat. Bijna iedereen zat ik de kroeg...... Vandaag was namelijk de Melbourne Cup. DE paardenrace van Australie die het hele lang plat legt. Het was vandaag trouwens ook niet zulk mooi weer. Het regende af en toe, maar de temperatuur was wel prima. Nadat we de camper hadden weggezet gingen we 'de stad in' om een jeep te regelen voor morgen, want dan wilden we naar Fraser Island. In eerste instantie was het de bedoeling om daar twee nachten te verblijven, maar vanwege het mindere weer besloten we hier maar een dag van te maken. Dit was allemaal vrij snel geregeld en zo konden wij om een uur of drie doen wat de rest van Australie al een tijdje mee bezig was: de kroeg in! Hier hebben we de nodige biertjes achter over geslagen en uiteraard ook naar de Melbourne Cup gekeken. Om zo'n uur of acht hadden we onze zakken vol en gingen we terug naar de camper.
  WOENSDAG, 7 NOVEMBER (dag 11)
Fraser Island
Om 06.45 uur vertrok de boot al naar Fraser Island. Zo rond die tijd kwamen wij echter pas aan op de haven. Het was even zoeken, maar toen zagen we tot onze schrik dat ze al bijna vertrokken. We moesten dus even een sprintje trekken en zwaaien. Gelukkig zagen ze ons en wachtten ze. We moesten alleen nog even inchecken en daarna kon de boot met ons er op vertrekken richting Fraser Island. Na een half uurtje varen kwamen we aan op 's werelds grootste zandeiland. En we hadden geluk ook, want het weer werd steeds beter. Nadat we eerst een briefing kregen konden we om een uur of negen op pad met onze jeep. We gingen eerst dwars door het regenwoud naar de andere kant van het eiland. Onderweg hadden we schitterende uitzichten en zagen af en toe wat wilde beesten. Het was echt super om met die jeep dwars door de wildernis te rijden. Maar eenmaal op het strand aangekomen was dat ook fantastisch. We reden een heel stuk naar het noorden richting het scheepswrak waar we de nodige foto's maakten. Onderweg reden we ook over een 'vliegveld'. Op het moment dat wij over de landingsbaan reden kwam er ook net een vliegtuigje aan. Grappig gezicht om op het strand een vliegtuigje te zien landen. Op de terugweg naar het zuiden maakten we ook nog even een paar filmpjes met onze jeep in de hoofdrol. Met een noodvaart door het water rijden en een soort van 'Bounty reclame'...... We vermaakten ons prima, helaas verschenen er al wel wat wolken aan de horizon. En net op het moment, uur of half drie 's middags, dat wij bij het meer aankwamen begon het een beetje te regenen. Juist op misschien wel het mooiste stukje van het eiland. Maar ja, tot dat moment hebben we wel van het schitterende weer kunnen genieten. Zwemmen gingen we dus maar niet. Wel even in het water geweest trouwens. want ja misschien is dit wel de eerste en laatste keer dat je daar bent. We besloten nog maar een stukje door het regenwoud te gaan crossen en nog even het strand op. Met de boot van half zes gingen we weer terug naar Hervey Bay. Inmiddels was het toen ook al gestopt met zachtjes regenen, het goot! In totaal hadden we toch 140 kilometer op het eiland afgelegd. Terug in Hervey Bay gingen we vlakbij de campground iets eten. We hadden geen zin verder te lopen, want het regende keihard.....
  DONDERDAG, 8 NOVEMBER (dag 12)
Hervey Bay - Forest Glen
We wilden vandaag weer een heel stuk zuidelijk richting Brisbane rijden. Het was de bedoeling in de buurt van de Australia Zoo een campground te vinden. Er zat er een op nog geen half uur rijden, dus dat was het doel van vandaag. Om kwart over elf waren we al op de campground. Onze camper had vandaag blijkbaar een goed humeur, want we konden op volle snelheid rijden. Iets wat de vorige dagen maar niet wilde lukken. Bij het inchecken op de campground konden we meteen kaartjes regelen voor de Australia Zoo waar we daarna ook maar direct naar toe gingen. En zo zaten we al voor twaalf uur in de dierentuin. We liepen direct naar de grote arena, want daar was rond deze tijd de krokodillen show. Toen wij daar aankwamen was deze helaas al net afgelopen en was de show met de vogels bezig, ook leuk. We zouden de krokodillen show wel twee uur later zien. In de tussentijd verkenden we de rest van de dierentuin. Tijgers, olifanten en natuurlijk heel veel krokodillen. Al met al een leuke dag en nog eens schitterend weer ook! Tegen het eind van de middag gingen we weer terug naar de campground waar we nog even bij het zwembad gingen liggen. Vervolgens gingen we de planning voor de komende dagen even doornemen. Morgen zouden we in ieder geval even langs de camperverhuur rijden vanwege de motorproblemen en het feit dat het entertainment systeem het niet deed.
  VRIJDAG, 9 NOVEMBER (dag 13)
Forest Glen - Tweed Heads South
Deze morgen konden we lekker buiten ontbijten, heerlijk! Op de weg richting Brisbane gingen we eerst weer even inkopen doen bij het North Lakes Shopping Centre in Mango Hill, waar we de eerste dag ook onze inkopen hadden gedaan. Zo rond het middaguur waren we bij MAUI. Hier kregen ze het entertainment systeem aan de praat, was vrij simpel eigenlijk. Ook konden we mooi even een stoel inruilen, want er was er een bij die niet echt stevig meer was. Voor het motorprobleem werden we doorverwezen naar de garage even verder op. Hier konden ze eigenlijk niets vreemds constateren, dus gingen we daarna weer verder op pad met onze camper. Helaas was het probleem nog niet opgelost, maar ja dat was dan maar niet anders. Het doel van vandaag was de Gold Coast. We gingen naar een campground in Tweed Heads, een paar kilometer ten zuiden van Surfers Paradise en net in New South Wales. Het was een echte familie camping met een live zanger bij de barbeque. Nadat we hier een paar biertjes hadden gedronken gingen we 's avonds de stad in. Alleen was dat makkelijker gezegd dan gedaan, want het was nog even een flinke wandeling. Eerst liepen we al de verkeerde kant op, maar uiteindelijk kwamen we toch nog bij een Chinees restaurant aan, net op tijd trouwens. Na hier heerlijk te hebben gegeten gingen we verder de stad in om een biertje te drinken. Tweed Heads is een 'tweeling stad' met Coolangatta. Wat grappig is, is dat Coolangatta in Queensland ligt. Een andere staat dus. En aangezien in Queensland geen zomertijd is, liepen we dus door een tijdzone op het moment dat we van Tweed Heads naar Coolangatta liepen. Het was dus opeens een uur vroeger. In Coolangatta gingen we naar de boulevard waar we een biertje gingen drinken in een hotel bar. Nou en wat we hier allemaal in het wild rond zagen lopen. Niet normaal meer wat een wonderschone dames hier liepen! Onze ogen maakten werkelijk overuren, maar dat vonden we helemaal niet erg ;) Na de nodige biertjes en genoten te hebben van het schitterende uitzicht zijn we weer terug gewandeld naar de campground. Dit was toch al snel een wandeling van een uur, dus gelukkig was het wel droog!
  ZATERDAG, 10 NOVEMBER (dag 14)
Tweed Heads South
Om een uur of half elf waren we weer bij de levenden, toen had Klaas inmiddels al een wasje gedraaid. Na zo'n kleine twee weken vakantie werd dat namelijk wel een keer tijd. Vandaag zouden we een keer lekker rustig aan doen. We begonnen in Surfers Paradise. Daar 'beklommen' we de Q1 Tower en hadden daar een fantastsch uitzicht over de kuststreek. En dat zag er een uur eerder nog niet naar uit, want toen was het nog flink bewolkt en regende het zelfs nog een beetje. Maar op het moment dat we bij Surfers Paradise kwamen klaarde het helemaal op. Nadat we terug uit de Q1 kwamen was het op het strand ook al goed toeven. Hier gingen we alleen even naar toe om wat foto's te maken, want we zouden vanmiddag lekker gaan 'spelen' in Wet 'n WIld net buiten Surfers Paradise. Op weg naar dit waterpretpark reden we over het Champ Car circuit van Surfers Paradise. Daar was namelijk drie weken eerder een race gehouden. Om een uur of een kwamen we aan in de 'speeltuin', waar we tot het eind van de middag van allerlei glijbanen naar beneden roetsten. We voelden ons weer echt kleine kinderen. Bovendien was het heerlijk weer, dus we verkleurden lekker.
  zondag, 11 november géén foto's genomen  ZONDAG, 11 NOVEMBER (dag 15)
Tweed Heads South - Port Macquarie

Dat we gister rustig aan hebben gedaan kwam goed uit, want vandaag was een echte reisdag. We moesten namelijk maar liefst 450 kilometer afleggen naar Port Macquarie. Om 9 uur 's morgens zaten we al op de weg om niet te laat op de plaats van bestemming aan te komen. Niet veel later zagen we ook onze eerste kangaroo, plat op de weg..... Bij Coffs Harbor hadden we even een pitstop, want we moeten natuurlijk ook even bijtanken. En in de loop van de middag kwamen we aan op de plaats van bestemming. Dit was opnieuw een BIG4 campground op een werkelijk schitterende locatie. Na deze lange trip hadden we wel trek gekregen in een biertje. We gingen dan ook lekker op een terrasje van een hotel even verder op zitten. Later gingen we een hapje eten even verder op in het stadje.

MAANDAG, 12 NOVEMBER (dag 16)
Port Macquarie
Na de reisdag van gister hadden we vandaag weer een lekkere rustdag. De camper is niet van zijn plaats geweest. ´s Morgens zijn we allen alleen op stap geweest. In de baai waar onze campground aan lag zagen we zelfs dolfijnen. Op een paar honderd meter lopen was er een heel mooi uitkijkpunt waar we echt hele mooie plaatjes hebben geschoten. 's Middags was het tijd om even helemaal niks te doen. Lekker poedelen in het zwembad en tussendoor even op internet bij de receptie. ´s Avonds hebben we bij de Mexicaan 'om de hoek' gegeten.