Australië 2007

HOME

DONDERDAG,15 NOVEMBER(dag 19)
Sydney vervolg.....
  VRIJDAG, 16 NOVEMBER (dag 20)
Sydney - Goulburn

De Blue Mountains stonden vandaag op het programma. Via de tolweg waren we er zo, maar eenmaal in de bergen aangekomen gaf de camper weer eens 'niet thuis'. Met een slakkengangetje gingen we bergop, maar goed we kwamen er wel. Wel had dit de nodige consequenties voor de route die we vandaag af gingen leggen. Zo besloten we tot Katoomba te rijden en daarna de zelfde weg terug en vervolgens kijken hoe ver we zuidelijk konden komen. Bij Katoomba waren de meeste touristische attracties zoals: Three Sisters, Skyway en de Scienic Railway. Rond het middaguur waren we in Katoomba en hier hebben we een heel deel van de middag rondgelopen. Het uitzicht over de Blue Mountains was echt schitterend, maar ook het ritje met het treintje het regenwoud in was een hele belevenis. Op een bepaald moment ga je bijna recht naar beneden! Na beneden een uurtje door het regenwoud gewandeld te hebben besloten we maar, met het oog op onze trage camper, op stap te gaan richting onze volgende campground. Omdat de camper ineens de geest kreeg konden we helemaal door rijden tot Goulburn. Een stad met een rijke historie, want het was de eerste stad in het binnenland van Australië. Veel van de stad hebben we niet gezien, want de campground zat behoorlijk aan de buitenkant. Maar toen we er doorheen reden zag het er wel gezellig uit. De rest van de avond hebben we weinig gedaan. Wel hebben we nog getracht op internet te gaan, maar de verbinding was zo traag dat we hier maar snel mee gestopt zijn.

ZATERDAG, 17 NOVEMBER (dag 21)
Goulburn - Queanbeyan

Aangezien een bezoek aan de hoofdstad natuurlijk ook niet mocht ontbreken, gingen we vandaag op bezoek in Canberra. Op weg hier naar toe zagen we dan eindelijk de eerste wilde kangaroos. Hoe lang we vervolgens ook voor ons uit bleven staren daarna kwamen we er geen één meer tegen. Tegen het middaguur kwamen we aan in Canberra om daar eerst maar eens een informatie centrum in te duiken. Hier kregen we alles te horen en te zien over de historie van deze stad. Omdat alles redelijk op loopafstand van elkaar lag liepen we van dit centrum via een brug naar de andere kant van Lake Burley Griffin. Langs dit meer stonden allemaal pilaren met daarop de Australiërs van het jaar. Vele voor ons onbekende namen, maar ook zo af en toe een bekende met name de sporters dan. Via deze Australian of the Year Walk kwamen we recht voor het Old Parliament House terecht. Canberra is al het ware gebouwd met als basis een driehoek met op één van de punten een cirkel waar zich Capital Hill bevind. In het Old Parliament House hebben we een hele tijd rondgelopen. Buiten dat het er een veel aangenamere temperatuur was, was er ook nog eens heel veel te zien over de historie van Australië. Na de wandeling terug naar het National Capital Exhibition, waar onze camper geparkeerd stond, gingen we richting het Australian Institute of Sport (AIS) wat aan de andere kant van de stad lag. We kwamen hier werkelijk helemaal precies op tijd aan voor een rondleiding van een kleine twee uur. We kregen diverse sportfaciliteiten te zien waar de topsporters van Australië werken om nog beter te worden. Deze lange rondleiding had wel tot gevolg dat we vandaag geen campground aan de kust zouden gaan redden. Met een beetje toeval reden we in de stad net ten zuid-oosten van Canberra, Queanbeyan langs een campground. We twijfelden geen moment en namen de eerst volgende afslag. Het had totaal geen zin om door te rijden totdat het donker zou worden. En achteraf hadden we hier ook alles behalve spijt van. Na eerst lekker gegeten te hebben doken we het nachtleven in. Het was er bere gezellig en zijn uiteindelijk nog op een 'nazitje' beland in een nachtclub boven één van de kroegen waar we zaten.

ZONDAG, 18 NOVEMBER (dag 22)
Queanbeyan - Narooma

Een niet al te lange rit vandaag. Het was zo’n 200 kilometer naar het kustplaatsje Narooma. Hier verbleven we op het mooi gelegen BIG4 Narooma Shores Holiday Park. Op weg daar naar toe reden we nog vlak langs een bosbrand. Australie werd daar heel veel door geplaagd. Gelukkig waren we er ver genoeg van verwijderd zodat we er geen hinder van ondervonden. De campground lag aan een meertje of beter gezegd een baai. Midden in het meertje lag een eilandje en daar kon je door het water naar toe lopen. Klaas en Chris gingen dat dan, uigerust met de nodige camera’s, dit ook doen. Echter het water begon wel langzaam maar zeker te stijgen. Het werd vloed. In plaats van tot onze knieen stond het water op de terugweg bijna tot onze zwembroek. Op het eilandje zaten trouwens een aantal pelikanen die hem smeerden toen ze in de gaten kregen dat wij op komst waren. Toch hebben we een paar aardige plaatjes van ze kunnen schieten. Na deze wandeling door het water gingen we lekker even bijkomen in het zwembad. ‘s Avonds zijn we echt naar de kust gelopen. Hier hadden we een heel mooi uitzicht over de oceaan en ook over de baai waar onze camper aan stond. En net toen we bij het uitkijkpunt aankwamen zwommen er twee walvissen langs. Was een heel mooi gezicht om die kanjers langs te zien zwemmen. En van de zeelucht en de wandeling kregen we de nodige honger. In het luxe Bistro Aqua gingen we daarom dan ook maar een hapje eten. En dat was echt heerlijk. Hier hebben we verreweg het lekkerste gegeten van ons hele verblijf in Australie. De vis was werkelijk verrukkelijk!

MAANDAG, 19 NOVEMBER (dag 23)
Narooma - Lakes Entrance

Vanmorgen was het weer een keer vroeg op, want om negen uur vertrokken we al met de camper richting Lakes Entrance. Op weg daar naar toe reden we door vele National Parks. En in een van deze parken stond er ineens een rendier vlak naast onze camper. En dat terwijl we nog steeds hoopten op kangaroos, maar nee hoor ook vandaag weer geen enkele gezien. Net na de lunch tijd kwamen we aan op de campground. En deze lag slechts op een klein stukje lopen van het strand. Dus besloten we al snel om maar even lekker naar het strand te gaan. En het was een enorm strand! In de verte zagen we ook nog een eilandje liggen. Tasmanie? Nou dat was volkomen onmogelijk, want dat lag honderden klilometers verder. Dus mocht je ooit de film van onze vakantie te zien krijgen, we hadden toen nog geen druppel drank op hoor! We hebben zo’n beetje de hele middag op het strand vertoefd. Echt een flink stuk gelopen onder een heerlijk warm zonnetje. ‘s Avonds aten we voor de verandering weer een keer in de camper. We gingen zelf patat bakken in onze oven. Nou dat mocht even duren….

DINSDAG, 20 NOVEMBER (dag 24)
Lakes Entrance - Phillip Island
Opnieuw een vroegertje vandaag om kwart voor negen zaten we al weer op de weg. Om half elf een mijlpaal tijdens de vakantie, want toen stond er 3.000 kilometer op de teller. Dit was in de buurt van Rosedale. En rond het middaguur waren we op ons zuidelijkste punt van onze reis: Inverloch. Het eindpunt van vandaag was Philip Island, niet ver van Melbourne. Het was er werkelijk schitterend weer en we gingen alle drie die middag even ons eigen gang. Chris heeft even lekker een wandeling gemaakt over de brug terug naar San Remo aan de vaste wal. Hierna nog even een heerlijke strandwandeling gemaakt om tegen het einde van de middag weer bij de camper terug te keren. We gingen even een stukje rijden om te kijken waar de Penguin Parade ergens op het eiland was. Daar aangekomen zagen we dat het pas te doen was na zonsondergang, dus konden we eerst wel even een hapje gaan eten. Wij terug naar de campground en daar snel even macaroni koken om daarna terug te keren naar de pinguins. Aan het strand mochten we niet filmen en geen foto’s maken omdat dit de pinguins af zou schrikken. Helaas dus geen eigen beeldmateriaal. Maar ik kan jullie vertellen het was een fantastisch gezicht toen de pinguins uit de oceaan op het strand kwamen. Ze liepen langs en onder de tribunes naar het duinen gebied. Daar konden we ze van heel dichtbij zien. Inmiddels was het ook aardig koud geworden en was het zelfs begonnen te regenen….. Tegen de tijd dat we terug op de campground waren goot het zelfs van de regen. En dat terwijl de dag nog zo stralend was begonnen.
 woensdag, 21 november géén foto's genomen  WOENSDAG, 21 NOVEMBER (dag 25)
Phillip Island - Melbourne

Vandaag het laatste lange stuk dat we met de camper rijden. De laatste campground zit namelijk om de hoek bij de camperverhuur. Het was ook een prima dag om in de camper te blijven, want het regende flink! Nadat we ons in Melbourne geïnstalleerd hadden, naast een stel Nederlanders gingen we maar richting binnenstad. Toch best een stukje rijden met de bus. Ook downtown aangekomen goot het nog van de regen, dus besloten we maar de winkels in te duiken. Je moet toch wat op zo'n verregende dag. Morgen zou het beter weer worden, dus dan gingen we wel alle bezienswaardigheden bezoeken. Na al dat gewinkel kregen we natuurlijk dorst. Uiteindelijk zijn we dan ook ergens in een kroeg beland voordat we weer de bus richting campground pakten.

DONDERDAG,22 NOVEMBER(dag 26)
Melbourne

De camper is vandaag niet van zijn plek afgeweest. Na het ontbijt zijn we meteen richting downtown gegaan, was er nu ook veel beter weer voor! Nadat we in de binnenstad uitgestapt waren liepen we verder naar de overkant van de rivier richting stadions. Allereerst liepen we naar het oude Olympische stadion. Er stond daar een poort open, dus konden we het stadion nog in ook! We hebben op het veld en de atletiekbaan gelopen en zijn zelfs op de tribune en een stukje de catacomben in geweest. Vervolgens was het tenniscomplex van de Australian Open ons doel. We kregen een rondleiding door het hoofdstadion, de Rod Laver Arena. Best indrukwekkend, maar wel een stuk kleiner dan het Arthur Ashe in New York. Overal zijn we geweest van kleedkamer tot persruimte. Na een lange middag stadions kijken sloten we de dag met, hoe kan het ook anders, biertje af.