Uniek Cuba
v
 Groepsfoto van 'Uniek Cuba" op het 'Plaza de la Revolución' in Havana
 Van woensdag 18 mei tot en met donderdag 2 juni 2011
 De groep bestond uit 10 personen + reisleiders Tineke & Humberto + chauffeur Julio
Uniek Cuba

Reizen naar Cuba
Reis mee naar Cuba; het land van sigaren, salsa, rum en Amerikaanse oldtimers. Maar het Caribische eiland is ook het land van prachtige witte stranden, oneindige suikerrietvelden en talloze tabaksplantages. Op de reizen naar Cuba verken je Havanna per old timer, ontdekt je alles over sigaren in de vallei van Viñales en wandel je door het prachtige historische centrum van Trinidad. Jeproeft de authentieke sfeer van het echte Cuba. Ik stelde de reis naar Cuba niet langer uit en liet mij door de reisleiders Tineke & Humberto rondleiden over dit boeiende en swingende eiland!

Uw reis naar Cuba
Op deze reis door Cuba ontkwam het ons er bijna niet aan om mee te gaan in het ritme van de sonmuziek. De Afrikaanse slaven brachten hun ritme naar Cuba, de Spanjaarden hun gitaren en sindsdien hoor je hier overal swingende muziekklanken. Tijdens deze reis naar Cuba maakten wij ook kennis met de vriendelijke bevolking. Een belangrijk kenmerk van de ‘cubaneo’, zoals het Cubaanse karakter wordt omschreven, is om je vooral niet druk te maken.

Kaartje van Cuba met onze overnachtingsplekken (cijfers geven de overnachting aan)
  WOENSDAG, 18 MEI 2011 (dag 1)
Amsterdam - Havana

Deze dag werd ik rond de klok van half elf opgehaald door Frans van airport-taxi-service 'Van Marsbergen' voor het vervoer naar Amsterdam Schiphol. Zo begonnen de 'Happy Days' al thuis op Marken.  Ik had thuis al ingecheckt voor stoel 31d. Op de luchthaven m'n stoel gewijzigd naar 28H, bij het raam aan stuurboord. Op Schiphol nog even in Lounge 2 een bezoek gebracht aan Daan, een vriend die in de Brasserie werkt. We vlogen vandaag van Amsterdam naar Havana (MP 617) en verbleven één nacht in het oude centrum van de stad. De Boeing van Martinair vertrok vanaf gate G04. Door technische problemen hadden we één uurtje vertraging. De vlucht duurde 10 uur en 15 minuten, deelde gezagvoeder Luxemburg ons mede. Om 14.58 uur vertrokken we vanaf de Kaagbaan. We kwamen na de genoemde vliegtijd aan in Havana om 19.30 uur, lokale tijd. Direct na het hotel gebracht, waar we kennis maakte met de eerste Mojito, waarvan er nog vele zouden volgen. Nadat de kamers waren verdeeld door Tineke Langedijk, onze SRC-reisleidster, konden we gaan slapen.

Overnachting : Hotel Los Frailes, Havana
kamer nummer 18
zwembad > neen , airco > ja , fan > neen, douche > 7,0 (ok)
Welkomsdrankje : neen
Wake up time : 08.30 uur (thuis)
PH-MCI Martinair Holland Boeing 767-31A(ER)
 PH-MCI Martinair Holland Boeing 767-31A(ER) 'Prins Pieter Christiaan'
 Koffer is gepakt, Pep kan vertrekken.............  Op Schiphol nog even wezen buurten bij Daan, de vriend van Corine; hij werkt bij  The Brasserie in Lounge 2 (foto is wat vluchtig genomen)  ´Koning Beatrix´ van Martinair
 De Martinair Boeing staat klaar voor vertrek  Ook nog even vliegtuig spotten, altijd leuk, Arke Fly Boeing De brandweer Schiphol heeft sinds mei 2002 de beschikking over de FireFly. Het is een nagebouwde Boeing 747 waarmee de brandweer het blussen van vliegtuigbranden kan oefenen.
 Ook nog even vliegtuig spotten, altijd leuk, KLM Boeing  Ook nog even vliegtuig spotten, altijd leuk, KLM Boeing  Ook nog even vliegtuig spotten, altijd leuk

Ook nog even vliegtuig spotten, altijd leuk
 Terminal 3, Jose Marti International Airport, Havana, Cuba
  Jose Marti International Airport, La Habana, Cuba
 M'n bed in Hotel Frailes, kamer 18
  DONDERDAG, 19 MEI 2011 (dag 2)
Tropische oase Baracoa

Onze ‘Uniek Cuba’ reis startte eigenlijk in Baracao, met een verlate binnenlandse vlucht arriveerde we samen met onze gids Humberto op een klein vliegveld in het meest oostelijke puntje van Cuba. De vlucht (7L826) stond gepland om 11.15 uur, maar om 12.15 uur gingen we pas de lucht in. We volgen met een ATR-72 van Aero Caribbean (stoel 8a). De vlucht duur ± 90 minuten. Onze chauffeur Julio en de bicytaxi’s stonden op ons te wachten. Met dit alternatieve vervoer werden we naar de ‘finca’ gebracht waar ons een verlate lunch wachtte. We hadden wel wat medelijden met de chauffeurs van de bicytaxi’s, het was een zware rit en sommige van de groep namen hun taak over. Met veel interesse werden we rondgeleid door de cacaoboerderij (finca) Een korte rondrit bracht ons naar ons hotel, waar ook ons diner hadden. ’s Avonds genoten we van de muziek in Casa de Trova aan het dorpsplein van Baracoa. Onze eerste kennismaking met de Cubaanse muziek. Vandaag ook de bijdrage aan de fooienpot gedaan, € 45,= / CUC 60,= per persoon.

Overnachting : La Habanera, Baracoa
kamer nummer 6
zwembad > neen , airco > ja , fan > neen, douche > 2,0 (slecht)
Welkomsdrankje : neen
Wake up time : 07.00 uur
 M'n bed in Hotel Frailes, kamer 18   Een 'plaza' dicht bij ons hotel in Havana   Een 'plaza' dicht bij ons hotel in Havana
    Hier konden we ontbijten genaamd 'La Marina'    Binnen in ons hotel
 CU-T1547 Aero Caribbean ATR 72-212 (op de foto de CU-T1544)
De ATR 72 is een tweemotorig turboprop-passagiersvliegtuig, gebouwd door de Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer Avions de Transport Regional/Aerei di Trasporto Regionale (ATR). Het kan 74 passagiers vervoeren en heeft een tweekoppige bemanning. De ATR 72 is een met 4,5 meter verlengde versie van de ATR 42. De vleugels zijn ook aangepast. Het toestel werd in 1985 aangekondigd op de luchtvaartshow van Parijs en maakte haar eerste vlucht op 27 oktober 1988. Het vliegtuig kreeg een Amerikaanse en Franse certificatie eind 1989. Op 27 oktober 1989 nam de Finse luchtvaartmaatschappij Kar Air het toestel als eerste in gebruik.

Gustavo Rizo Airport, Baracoa, Cuba
 'Welkom in Baracoa'  bicytaxi’s  bicytaxi’s
 bicytaxi’s
  VRIJDAG, 20 MEI 2011 (dag 3)
Guantánamo Bay

Vandaag langs de Caribische kust op weg naar Guantánamo, naar Stone Zoo (Jamaica), een wat wonderlijke stenen dierentuin. We pikte onderweg naar onze lunch, Janoxy (alias Julio) op, hij was een extra gids voor dit gebied. We genoten van een heerlijk lunch aan de rivier ( ook G. geheten). De treinkaartjes naar Caimanera worden gekocht en om nog wat tijd te doden lopen we door het stadscentrum van  Guantánamo. Er wacht ons een voorstelling van Tumba Francesa een Koninklijke dans uitgevoerd in deze regio tijdens de hoogtij dagen van de Franse adel. Daarna pakken we de trein naar Caimanera, een klein plaatsje strategische gelegen ten opzichte van de Amerikaanse basis Guantánamo Bay.  De trein zit vol met kleine voetballertjes, die zeer geïnteresseerd zijn in ons. Onze chauffeur Julio staat aan het einde van de rit op ons te wachten, we rijden naar ons hotel. In eerste instantie valt het hotel mee, een prachtige ligging, maar er blijkt geen waterdruk, veel is stuk en de service is ver te zoeken. Door een ‘ijzige dame’ in het restaurant  worden we voorzien door een toch wel smakelijke maaltijd (wel wat weinig), later op de avond krijgen we uitleg over de Amerikaanse basis, informatie die wij in het verre Europa niet weten.

Overnachting : Caimanera, Guantánamo
(wat weinig eten bij het diner)
kamer nummer 107
zwembad > ja , airco > ja , fan > neen, douche > 1,0 (slecht)
Welkomsdrankje : ja (cuba libre)
Wake up time : 06.30 uur
 'gezellig meezingen' met Guantanamera..............
 M'n bed in La Habanera in Baracoa  M'n bed in La Habanera in Baracoa
 De prijs van 94 octaaf brandstof : CUC 0,95 > € 0,72

Foto's vanuit de uitkijkpost

Onderweg kwamen we deze uitkijkpost tegen, dus naar boven klimmen.............om foto's/video's te maken
   The Stone Zoo in Jamaica (nabij Guantanamo)
     Lunch
 Lunch    Humberto
   ´Tumba Francesa´
 Janoxy (alias Julio)
     chauffeur Julio
 in de trein   chauffeur Pep de Holanda (Julio had even geen tijd .., grapje)   in de trein
  ZATERDAG, 21 MEI 2011 (dag 4)

Bizarre rotsformaties en Santiago de Cuba

We rijden vandaag naar een moeilijk toegankelijk gebied, het gebied van de Monitongos, bizarre rotsformaties. We maken een inspannende klimtocht rond de formaties en er ontstaat een romance tussen onze gids “Julio” en Marian. Na deze wandeling vervolgen we onze weg naar  Santioga de Cuba, de voormalige hoofdstad. Aan de oostkant van de stad ligt het indrukwekkende kasteel ‘Castillo de Morro’, waar we onze lunch gebruiken. Het is in het zuiden van Cuba een stuk warmer en drukker met toeristen, we moeten weer even wennen. In de binnenstad van Santioga de Cuba bezoeken we het huis van Valasquez, de eerste gouverneur van de Cuba aan de Plaza Mayor. Hier verzamelde hij al het Zuid-Amerikaanse goud,  smolt het om het verscheepte het naar het moederland. Aan dit plein ook het gemeentehuis waar Fidel zijn eerste redevoering afstak de in 1959.  We lopen naar Plaza Dolorosa en rijden naar de Moncadokazerne, hier  was de eerste aanval van Fidel Castro en zijn revolutionairen in 1953 tegen het bewind van Batista, een aanval die eindigde in de gevangenneming van Fidel. Maar de datum van deze mislukte aanval 26-7 wordt  nog altijd gezien als begin van de opstand tegen de corrupte regeringen van Cuba en je ziet deze datum veelvuldig terugkomen op de borden langs de weg met revolutionaire leuzen. Op het begraafplaats  Santa Iphgelia bezoeken we het mausoleum van een nog eerdere vrijheidsstrijder ‘de vader des vaderland’ José Martí, met ieder 15 minuten een eerbetoon door wisseling van de wacht, ook zien we het graf van Compay Secundo, één van de leden van Buenavista Social Club. We eindigen onze dag in het heerlijke Sol Melia hotel, aan het zwembad met een overheerlijke mogitó.

Overnachting : Meliá Santiago, Santiago de Cuba
kamer nummer 1211
zwembad > ja , airco > ja , fan > neen, douche > 10,0 (zeer goed)
Welkomsdrankje : ja (vruchtensap)
Wake up time : 06.00 uur
   M'n bed in Caimanera, Guantánamo
     Rechts onze tijdelijke reisleider Julio Cezar
   Eten zonder muziek bestaat niet op Cuba
 ‘Castillo de Morro’  ‘Castillo de Morro’
 ‘Castillo de Morro’
Bij de ingang van de baai van Santiago (de Cuba), ongeveer 10 km ten zuidwesten van de stad, tref je een imposant kasteel, het Castillo del Morro. Je komt het ommuurde kasteel binnen via een ophaalbrug over een opgedroogde gracht. Het kasteel is in 1637 gebouwd als een vesting om de stad te beschermen tegen aanvallen van piraten. De vesting bood plaats aan 400 soldaten. In 1775 werd het een gevangenis, en in 1898 toen tijdens de onafhankelijkheidsoorlogen de Amerikaanse vloot de stad belaagde, weer een vesting. Een plek met een woeste historie, dus. Het castillo is in zeer goede staat, mede omdat het in 1997 door Unesco op de lijst van Werelderfgoed is gezet. Het is indrukwekkend om er rond te lopen en alles wat hier gebeurd is tot je door te laten dringen. Je bent hier ook vlak bij Guatanomo Bay, dat net achter de bergen ligt. Het Castillo heeft vele prachtige uitzichtpunten, waardoor je ver over de baai van Santiago kunt kijken. Dan zie je ook het leuke eilandje Cayo Granma liggen, dat vanuit de Marina Punta Gorda per veerboot is te bereiken.