Uniek Cuba

terug naar Fotoboek van Pep
  vervolg VRIJDAG, 27 MEI 2011 (dag 10)

‘Cueva de los Portales’ de grot waar Ché    ‘Cueva de los Portales’ de grot waar Ché
   keuken
   logeerbed   bed van Ché
 landgoed haciënda Cortina in Parque National la Güira  landgoed haciënda Cortina in Parque National la Güira  landgoed haciënda Cortina in Parque National la Güira
  ZATERDAG, 28 MEI 2011 (dag 11)

Panoramische landschappen

We rijden deze dag verder naar het westen van Cuba, naar de mooie vallei van Viňales. We bezoeken eerst Pinar del Rio voor de sigarenfabriek genaamd 'Trinidad' (hier was fotograferen niet toegestaan, dus geen foto's & video) en een likeurfabriek, daarna naar een landgoed/ranch  waar een paardenstal, Sietze en Tineke maken een ritje op een paard, anderen nemen de koets. Een prachtige plek op een heuvel met zicht op het meer, waar we ook de lunch gebruiken. Onderweg bezoeken we nog een droogschuur, waar de tabaksbladerenhangen te drogen aan stokken. De regen haalt ons nu echt in als we in het dorpje  Viňales aankomen, een stortbui houdt ons enige tijd gevangen onder de balustrades van de dorpstraat. We rijden naar ons mooie hotel ‘los Jazmines’, met uitzicht op de prachtige vallei met haar ‘Mogotes’. In het hotel heerst een stemming van euforie, Barcelona is bezig Europees kampioen te worden (Champions League finale op Wembley). Een regenachtige middag voor de buis. ’s Avonds samen eten in de mooie dinerzaal met mooi uitzicht.

Overnachting : Los Jazmines, Viñales
kamer nummer 18
zwembad > ja, airco > ja , fan > neen, douche > 10,0
Welkomsdrankje : neen
Wake up time : 07.00 uur
 M'n bed in San Mirador de los Baños  M'n bed in San Mirador de los Baños

website 'Trinidad'

Dit worden voor ons 'bekende figuren', José & Ché    likeurfabriek  likeurfabriek
   Sietze maakt een ritje op een paard
   Vele hanen, klaar voor morgen: Hanengevechten
   droogschuur, waar de tabaksbladeren hangen te drogen aan stokken   droogschuur, waar de tabaksbladerenhangen te drogen aan stokken
   droogschuur, waar de tabaksbladeren hangen te drogen aan stokken
   Viňales
 een groene mojito   Het zwembad van ons hotel in Viňales
   een nieuwe Ford motor in een old timer
    Los Jazmines, Viñales   Los Jazmines, Viñales, links op de hoek was mijn kamer
   M'n bed in Los Jazmines, Viñales  M'n bed in Los Jazmines, Viñales
  ZONDAG, 29 MEI 2011 (dag 12)

Terug naar feestelijk Havana

Vandaag verlaten we het tabaksgebied, en rijden terug naar Havana. We bezoeken een orchideeën kwekerij Soroa (met ±700 soorten) met prachtige bloemen en planten, daarna rijden we door naar Las Terrazas, een ingenieus complex van 5.000 ha natuur met 20 ruïnes van koffieplantages, een kleine woongemeenschap met een hotel en verschillende restaurants en een rivier waar deze dag vele dagjesmensen uit Havana zijn. We krijgen ook nog koffie bij María. Onze gids Ida neemt ons overal mee naar toe en aan het eind lunchen we bij ruïnes van een oude koffie finca. Na de lunch krijgen we uitleg over de huisvesting van de slaven, het droge van de koffie en de koffieteelt zelf. Terug naar Havana, onderweg zien we in de bus een leuke film over de Buena Vista Social Club, oude Cubaanse muzikanten die door Ry Cooder uit de VS gevraagd waren weer op te treden. We slepen onze koffers weer over Plaza de San Fransico naar ons hotel Los Frailes. ‘s Avonds worden we opgehaald voor onze ‘Cubaanse avond’ een jonge danser haalt ons van het hotel en dan volgt een wilde rit door Havana naar een echte volksbuurt. Op een ruime achterplaats worden we verwacht door een groep dansers en muzikanten, ‘Cuban Mix’ geheten. Eerst nog wat onwennig maar later volledig in het feestgedruis opgenomen laat onze groep zich verleiden tot het maken van verschillende dansen.  Ik wist niet dat we zoveel danstalent onder onze groepsleden hadden. Het is een heerlijke avond en Pieter vindt zijn ‘Amarillo’ dame. Vervolgens ben ik nog even naar de buren van ons hotel geweest, daar was een optreden van de Buena Vista Social Club.

Overnachting : Hotel Los Frailes, Havana
kamer nummer 22
zwembad > neen , airco > ja , fan > neen, douche > 9,0 (goed)
Wake up time : 06.30 uur
 Onze bus     Voormalige NZH bus
 Voormalige NZH bus   orchideeën kwekerij ´Soroa´
   Overal muziek, dus ook hier. met twee geweldige zangeressen

Bomen groeien door het dak van Hotel Moka
   Onze gids Ida  Maria
 Ida & Maria  Maria  Humberto & Julio
   vele dagjesmensen uit Havana hebben hier vertier
   uitleg over de huisvesting van de slaven

Toeristenboom; de bast lijkt op verbrande huid
 Onderstaand een filmpje over de 'Capital de Cuba' Havana:
 In het filmpje zijn vele zaken de revue gepasseerd, wat wij als groep ook hebben gezien en gedaan
 Coco taxi

Pieter z´n ‘Amarillo’ dame  Even foto´s maken

Buena Vista Social Club

Buena Vista Social Club is een groep Cubaanse muzikanten die samen met twee Amerikaanse musici eind jaren negentig een band vormde en succesvolle optredens had in onder meer Theater Carré in Amsterdam en Carnegie Hall in New York. Het bijzondere van deze band is dat de Cubaanse muzikanten ten tijde van de formatie van de band allen op leeftijd waren en op initiatief van Ry Cooder hun muzikale loopbaan weer opgepakt hadden.

Wim Wenders heeft een documentaire gemaakt over deze groep.

De formatie bestond uit: Luis Barzaga, Joachim Cooder, Ry Cooder, Miguel "Anga" Diáz, Julio Alberto Fernández, Ibrahim Ferrer, Carlos González, Juan de Marcos González, Rubén González, Salvador Repilado Labrada, Manuel 'Puntillita' Licea, Orlando 'Cachaíto' López, Benito Suárez Magana, Manuel 'Guajiro' Mirabal, Eliades Ochoa, Omara Portuondo, Julienne Oviedo Sánchez, Compay Segundo, Barbarito Torres, Alberto 'Virgilio' Valdés, Lázaro Villa.

Ibrahim Ferrer is op 6 augustus 2005 overleden; twee ander bekende bandleden, zanger Compay Segundo en pianist Ruben Gonzalez, zijn al in 2003 overleden. Zij zijn inmiddels vervangen door jongere muzikanten.

Het meest bekende nummer is Chan Chan uit 1997.

MAANDAG, 30 MEI 2011 (dag 13)

Historische treinrit

Een eerste dag  in Havana, we rijden (we hebben deze dag een andere chauffeur Lazaro, omdat Julio te veel km’s gereden heeft) naar het ‘Christus beeld’ (helaas in de steigers), zien oud Havana aan onze voeten liggen, rijden langs de Playas del Este en na een korte koffiestop stappen we in de ‘Hersey Trein’ (www.transhershey.com) en volgen een oude suikerriet transportroute. Maar zeer luxe met muziek en cocktails. Dansen in een trein was ook nieuw voor mij.  Ons lunch adres is langs één van de oostelijke stranden. ’s Middags bezoeken we nog het huis van de schrijver Hemingway, bekend van het boek ‘de oude man en de zee’. Terug naar het hotel en ’s avonds eten in la Marina een ´eenvoudig´ cafetaria waar we ook ons ontbijt gebruiken. La Marina wordt door de groep niet aangeraden om daar te gaan eten, het vlees bij het diner was heel droog en sommige zaken bij het ontbijt waren gewoon ´op´ !! zoals theezakjes.

Overnachting : Hotel Los Frailes, Havana
kamer nummer 22
zwembad > neen , airco > ja , fan > neen, douche > 9,0 (goed)
Wake up time : 07.00 uur
 Uitzicht over oud Havana   Uitzicht over oud Havana   Uitzicht over oud Havana

El Cristo de La Habana (zonder steigers)   El Cristo de La Habana

El Cristo de La Habana

El Cristo de La Habana, de Christus van Havana, is een 18 meter hoog wit marmeren beeld dat over Havana uit kijkt. Het beeld heeft wat weg van de wereldberoemde Cristo Redentor in Rio de Janeiro. Het grote beeld werd ontworpen door de bekende Cubaanse beeldhouwster Jilma Madera. Zij gebruikte daarvoor marmer uit de beroemde Italiaanse Carrara-vallei, het weegt meer dan 320 ton. Het beeld werd in 1958 op de heuvel geplaatst op een hoogte van 51 meter, zodat het van ver te zien is. Christus houdt een hand op zijn hart, terwijl hij de andere omhoog houdt. Zodat hij iedereen in de stad kan zegenen.
     ‘Hersey Trein’
 ‘Los Brill´

‘Los Brill´ had een beetje´versterking´ nodig

dansen in een trein
 wederom een ‘Amarillo’ dame, wat hebben we geluk...   wederom een ‘Amarillo’ dame, wat hebben we geluk...   wederom een ‘Amarillo’ dame, wat hebben we geluk...
    Havana
   EL Capitolio (ook wel Capitolio Nacional genoemd)