Rondreis Ecuador, deel 1
  terug naar Fotoboek van Pep
 Van 16 mei tot en met 2 juni 2012
 De groep bestond uit 9 personen + reisleiders Manon Koningstein (Ecole Viajes) & chauffeur Luiz.
Tropische jungle en bontgekleurde indianenmarkten

Deze fascinerende parel van Latijns-Amerika heeft ontzettend veel te bieden en zal uw hart zeker veroveren. Ecuador dankt zijn naam aan de evenaar die dwars door het land loopt, en staat bekend om zijn grote diversiteit: van de besneeuwde vulkaantoppen tot het tropische Amazoneregenwoud, van koloniale steden tot bijzondere Incaruïnes en van de unieke Galápagoseilanden tot bontgekleurde indianenmarkten.

Tijdens deze afwisselende reis ontdekt u het echte Ecuador: u logeert bij een gastvrije indianenfamilie thuis, verblijft diep in de primaire jungle en overnacht soms in unieke accommodaties, zoals een heuse haciënda. U zult verrast worden door het overweldigend mooie natuurschoon van de machtige Andes, genieten van de vriendelijkheid van de lokale kleurrijke bevolking en de rijke cultuur van dit prachtige land ervaren. Reis met SRC-Cultuurvakanties naar het gastvrije Ecuador en beleef een onvergetelijk avontuur!

Provincies van Ecuador

Ecuador is onderverdeeld in 22 provincies (provincicias). Een provincie is ingedeeld in kantons, die op hun beurt bestaan uit gemeenten.

Provincie:

Zamora

10.456
76.601
 (Rood gekleurde provincies hebben we bezocht)
reisleidster Manon (24 jaar)
Marken

Quito

chauffeur Luiz (61 jaar)

WOENSDAG, 16 MEI 2012 (dag 1)
Amsterdam – Quito
Ik werd keurig om 06.40 uur opgehaald door Frans van taxi Happy Days Van Marsbergen. Om 07.20 uur arriveerde ik op Schiphol. Heeft bij de Brasserie in lounge 2 geweest, om Daan nog even gedag te zeggen. Hij werkt daar als kok.

Rond 14.30 uur landde het toestel van de KLM, Epidaurus, op het vliegveld Mariscal Sucre van Quito. Onze Nederlands sprekende reisbegeleidster, Manon Koningstein,  stond bij de uitgang ons op te wachten en bracht onze groep vervolgens naar hotel Casa Foch, gelegen in de toeristenwijk de Mariscal. We hadden natuurlijk gelegenheid om ons op te frissen en eventueel een terrasje te pakken op de Plaza Foch. Op dezelfde Plaza Foch gebruikten wij ons eerste 'cena' in Ecuador, de avondmaaltijd.

Quito ligt op 2.850 meter boven zeeniveau. De aangegeven hoogte op je privé scherm in het vliegtuig geeft de hoogte aan op zeeniveau. Ofwel je landt op 2.850 meter hoogte en dat was in eerste instantie een vreemd idee.

Wake up time : 06.00 uur (thuis)
stoel nummer in vliegtuig : 31H
Overnachting : Hostal Casa Foch in Quito 1/2 accommodatie > 7.0
kamer naam : Girasol
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 6.5, WIFI > ja, bar > neen
Welkomsdrankje : neen
Amsterdam (AMS) - Quito (UIO)
9.562 km
09.55 – 14.35 uur
11 uur+40 min
KL 755
Boeing 777-200
PH-BQE KLM Royal Dutch Airlines Boeing 777-206(ER) 'Epidaurus'
(Epidaurus is een oude stad in Griekenland)
Vertrokken vanaf Schiphol Amsterdam
International Airport Mariscal Sucre
Plaza Foch in Quito
  DONDERDAG, 17 MEI 2012 (dag 2)
Bezoek kleurrijke markt in Saquisil en verkenning Quito

'Hemelvaartsdag'

Vandaag vertrokken we bijtijds uit Quito voor een bezoek aan de Indianenmarkt van Saquisili; anders dan de markt in Otavalo is deze markt vooral voor de Indianen zelf bestemd. Ze komen uit de verre omstreken op deze markt hun producten kopen en verkopen. We zagen dat hun klederdracht weer anders van kleur is dan die van de Indianen uit bijvoorbeeld Otavalo of Guamote. Na het bezoek aan de markt keerden we terug naar Quito voor de lunch en de citytour. Een Engels-sprekende gids nam ons mee door het koloniale centrum van Quito. We bezochten onder andere het centrale plein – La Plaza de la Independencia – en de San Francisco kerk uit 1534. Na afloop van de citytour en de lunch konden we een bezoek brengen aan de evenaar; daarna hadden we vrije tijd om de toeristenwijk te ontdekken of om even uit te rusten.
Wake up time : 06.00 uur
Overnachting : Hostal Casa Foch in Quito 2/2
M'n slaapplaats in Hostal Casa Foch M'n slaapplaats in Hostal Casa Foch

De kentekenplaat van onze bus. De eerste 'P' staat voor de provincie Pichincha Quito
  Indianenmarkt van Saquisili
  Cavia's
  Onze Engelstalige gids en Manon Dit is géén occupy Quito
  VRIJDAG, 18 MEI 2012 (dag 3)
Lago Agrio, de primaire jungle van Nationaal park Cuyabeno
Het was vroeg op vandaag. Om 07.00 uur werden we opgehaald en naar het vliegveld van Quito gebracht voor onze vlucht naar Lago Agrio. De vlucht vertrok om 08.30 uur en het is ongeveer 35 minuten vliegen naar het noordoosten van Ecuador. Eenmaal aangekomen in Lago Agrio reisden we verder met een busje tot aan het Cuyabeno Reservaat. Onderweg zijn we gestopt voor de lunch. Bij de ingang van het reservaat, El Puente, stapten we met onze bagage over in een gemotoriseerde kano.

Vervolgens bevonden we ons in de jungle! Er volgde voor ongeveer twee uur de smalle slingerende Cuyabeno rivier. Onderweg konden we al genieten van de natuur en konden we de eerste dieren zien. We kwamen rond 16.30 uur aan bij de Jamu lodge.

De naam JAMU komt van het woord Armadillo (gordeldier) in de Sionataal. De lodge lag aan de Cuyabeno rivier op 15 minuten van Laguna Grande. Jamu lodge heeft 9, in traditionele stijl gebouwde cabañas, met een bladerdak. De cabañas worden verlicht met kaarsen. We konden daar genieten van een drankje in de bar of ontspannen in de hangmattentoren. De lodge serveerde een mix van de Ecuadoraanse keuken en internationale gerechten. We konden er ook de batterijen van onze camera opladen in de lodge en er was een kleine bibliotheek met boeken over de flora en fauna van de Amazone jungle. Na een korte rustpauze gingen we zwemmen in het grote meer Laguna Grande en genoten van de prachtige zonsondergang aldaar.
Wake up time : 05.45 uur
Overnachting : Jamu Lodge, Lago Agrio 1/3 accommodatie > 7.0
kamer naam : Trogon
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 4.0, WIFI > neen, bar > ja
Welkomsdrankje : neen

HC-CEY TAME Embraer ERJ-170LR (ERJ-170-100 LR)
Quito (UIO) - Lago Agrio (LGQ)
215 km
08.35 – 09.10 uur
35 min
EQ 201
Embraer 170
  Stoel 15B
    Op weg naar de kano's
  'Welkom in Cuyabeno'
    De aanleg steiger van onze lodge
  de hangmatten
  ZATERDAG, 19 MEI 2012 (dag 4)
Flora en fauna in de jungle, piranha’s & kaaimannen
Na het ontbijt gingen we onder begeleiding van een gids een wandeling van 3 tot 4 uur maken in het primaire regenwoud. De gids vertelde onsover het leven in het tropische woud en over de medicinale planten. We kwamen onderweg van alles tegen, zoals aapjes of kleurrijke vogels.  Na de lunch en gingen we in de middag opnieuw op pad, ditmaal om op piranha’s te vissen. De kans was groot dat we dan ook de prachtige roze zoetwaterdolfijnen tegen konden komen. Hierna was er weer tijd voor een duik in het meer. Na het avondeten gingen we met de kano over de rivier op zoek naar kaaimannen.
Wake up time : 07.00 uur
Overnachting : Jamu Lodge, Lago Agrio 2/3
Kleding wassen in de rivier........ Kleding wassen in de rivier........
piranha’s piranha’s
piranha’s piranha’s piranha’s
  Een geweldige zonsondergang
  ZONDAG, 20 MEI 2012 (dag 5)

Onvergetelijke zonsopgang, op bezoek bij de Tarapuy- en Sionastam

De vroege vogels die de zonsopgang wilden zien, konden met de kano rond 6 uur op pad. Na het ontbijt gingen we op bezoek bij een familie van de Tarapuy gemeenschap. We zagen hoe daar cassave, traditioneel brood gemaakt van yuca, werd klaargemaakt. U mochten ook meehelpen. Daarna bezochten we de Siona gemeenschap. Manon gaf uitleg over de gebruiken en tradities van de Siona’s. ‘s Avonds konden we opnieuw een nachtwandeling maken, ditmaal op zoek naar insecten, spinnen en schorpioenen.
Wake up time : 07.00 uur
Overnachting : Jamu Lodge, Lago Agrio 3/3
M'n slaapplaats in de Jamu Lodge, kamer 'Trogon' M'n slaapplaats in de Jamu Lodge, kamer 'Trogon' M'n kamer is het linker gedeelte
  Cassave, traditioneel brood, gemaakt van yuca, werd hier gemaakt
  Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag