Rondreis Ecuador, deel 2
  terug naar Fotoboek van Pep

vervolg ZONDAG, 20 MEI 2012 (dag 5)
  AnnKatrin Persdotter uit Zweden

AnnKatrin Persdotter wordt 'behandeld'

De 'leider' van de Siona gemeenschap.

MAANDAG, 21 MEI 2012 (dag 6)
Terug naar bewoonde wereld,  naar Otavalo
Na het ontbijt gingen we met de gemotoriseerde kano´s terug naar de ingang van het park. Vandaar uit gingen we terug naar Lago Agrio, waar we werden afzet op het vliegveld. We vlogen om
17.30 uur terug naar Quito, waar we rond 18.00 uur landde. Chauffeur Luiz  stond daar op ons te wachten bij de uitgang en bracht ons naar Otavalo. Een mooie reis van ongeveer twee uur: écht de Andes door, op naar de provincie Imbabura, bekend om de Indiaanse bevolking. We reden door de kloof van Guayllabamba, een prachtig stuk Andes-gebergte, en vervolgens door vruchtbare valleien en velden.

De Indianen in Otavalo dragen karakteristieke kleding: voor mannen de witte broek, de blauwe poncho en de zwarte hoed op het haar wat in een vlecht gedraaid is. De vrouwen uit Otavalo dragen geen hoed maar een doek om hun haren gedrapeerd, een witte blouse met prachtige geborduurde bloemen en een lange zwarte rok met soms nog een streep wit. De Indianen uit Otavalo zagen er anders uit dan bijvoorbeeld de Indiaanse vrouwen uit Saquisili zoals we eerder tijdens de reis zagen.
We verbleven in hotel Doña Esther. Na het inchecken konden we genieten van een heerlijke maaltijd.

Wake up time : 07.00 uur
Overnachting : Hostal Doña Esther, Otavalo 1/1 (Nederlandse eigenaar) accommodatie > 7.5
kamer nummer : 4
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 9.0, WIFI > ja, bar > ja
Welkomsdrankje : ja
  M'n slaapplaats in de Jamu Lodge, kamer 'Trogon' We verlaten de kano voor de bus, maar eerst gaan we lunchen
  Met de taxi naar de luchthaven van Lagrio inchecken..........

HC-CEY TAME Embraer ERJ-170LR (ERJ-170-100 LR)
Lago Agrio (LGQ) - Quito (UIO)
215 km
17.30 – 18.05 uur
35 min
EQ 210
Embraer 170
  Stoel 17A
  DINSDAG, 22 MEI 2012 (dag 7)
De markt van Otavalo en overnachten bij de indianen
Op zaterdag vindt er in Otavalo een van de grootste markten van Zuid-Amerika plaats. Niet alleen op het lokale plein, maar in vrijwel alle straten in het centrum van Otavalo hebben handelaars hun koopwaar uitgestald. Vandaag was het dinsdag en was de markt kleiner maar nog steeds konden we er alles kopen wat ook op de zaterdag aangeboden wordt. Vervolgens hebben we ook nog een bezoek gebracht aan een panfluit maker, welke ook uitleg gaf en een demonstratie.

In de loop van de ochtend brachten we een bezoek aan een lokale familie die traditionele Indiaanse hoedjes maakte. Vervolgens werden we naar een lokale Indianenfamilie gebracht waar we de nacht doorbrachten. Op deze manier leerden we Ecuador en haar mensen pas écht kennen. Uit respect namen zij geen initiatief (ze wilden ons niet “lastig vallen”). We mochten wel de handen uit de mouwen steken in de keuken of in de tuin. Bij onze 'tijdelijke familie' kregen we ons diner en de volgende morgen het ontbijt.
Wake up time : 07.45 uur
Overnachting : Runa Tupari (bij Indiaans gastgezin) 1/1 accommodatie > 7.0
kamer nummer : n.v.t.
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 6.0, WIFI > neen, bar > neen
Welkomsdrankje : neen
  M'n slaapplaats in Hostal Doña Esther in Otavalo Ons busje staat keurig te wachten
Annet staat weer wat te kopen en af te dingen....
  Markt van Otavalo
  Scholieren in Otavalo Traditionele Indiaanse hoedjes
  Deze oma lijkt wel 90 jaar, maar ze was maar 68 jaar
    Moeder & dochter
Luiz pakt z'n rust
  Hier worden panfluiten gemaakt
Een gewonnen  prijs
  Even wat bijles geven............ Rechts zien we de 'co-piloot'
M'n slaapplaats bij het gastgezin
  Moeder & dochter
  WOENSDAG, 23 MEI 2012 (dag 8)

Bezoek aan rozenkwekerij in oude hacienda, naar Papallarta in het Andesgebergte

Na het ontbijt reden brachten we een bezoek aan het Condorprojekt van Joep (opgezet met steun van de Nederlandse Postcodeloterij), reist u door naar Cayambe. Cayambe staat bekend om zijn speciale koekjes (bizcoches) die met bramenjam of kaas gegeten worden, en daarnaast om de vele rozenkwekerijen. Het klimaat van Cayambe is perfect om geweldige rozen te kweken.
In Cayambe bezochten we de eeuwen-oude hacienda “La Compañia”. Hier werd de lunch geserveerd en kregen we een rondleiding door de hacienda. Naast de vele originele, antieke voorwerpen vonden we hier duizenden rozen door heel het huis verspreid. We kregen ook een rondleiding door de rozenkwekerij van 'Rosadex'.

Interessant detail: door deze rozenkwekerij hebben vele honderden mensen uit de omgeving betaald werk in menselijke omstandigheden. Mede door de rozenkwekerij hebben vele families in deze streek nu zicht op een iets “roos”kleuriger toekomst.

Na het bezoek aan Cayambe reisden we met een volle maag door naar Papallacta. Papallacta ligt in de bergen die op de ruggengraat van een slapende dinosaurus lijken en die de Sierra van de Amazone scheiden. Het dorpje staat bekend om haar baden, waarvan het (warme) water rechtstreeks afkomstig is van de vulkaan de Anti Sana. We verbleven hier in Termas Papallacta, een prachtig hotel met haar eigen spa. Gedurende ons verblijf hier was de entree tot het Balneario inclusief (voor woensdag of donderdag). Het Balneario heeft 5 verschillende baden en was geopend van 07.00 tot 21.00 uur. Wilde je wat luxer ontspannen, dan kon je een bezoek brengen aan de Spa met de luxe baden, waar je diverse soorten van massages kon ondergaan.  En voor de deur van onze hotelkamer vonden we ook (gratis) baden waar we heerlijk uren in konden vertoeven.  Het diner werd geserveerd in het restaurant van het hotel.
Wake up time : 07.30 uur
Overnachting : Hotel Termas, Papallacta 1/1 accommodatie > 8.5
kamer nummer : 26
zwembad > ja, airco > neen, fan > neen, douche > 9.0, WIFI > ja, bar > ja (kachel > ja)
Welkomsdrankje : neen
  Boven en onder mijn gastgezin
  Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag