Rondreis Ecuador, deel 3
  terug naar Fotoboek van Pep

vervolg WOENSDAG, 23 MEI 2012 (dag 8)

www.rosadex.com
  DONDERDAG, 24 MEI 2012 (dag 9)
Vrije ochtend, naar Lasso en overnachten op Hacienda La Cienega

'Pichinea-dag'

Vanochtend hadden heerlijk vrij om nog te ontspannen in de warmwater baden. Na de lunch in Papallacta reisden we door naar Lasso, een klein dorpje gelegen aan de voet van de hoogst-gelegen actieve vulkaan van Ecuador, de Cotopaxi. Op de weg naar Lasso konden we zowel de vulkaan de Anti Sana als de Cotopaxi zien.
In Lasso verbleven we u in de prachtige, authentieke hacienda “La Cienega”.
Het diner werd geserveerd in het restaurant van de hacienda.
Wake up time : 08.00 uur
Overnachting : Hostal Hacienta La Cienega, Lasso 1/1 accommodatie > 8.0
kamer nummer : 4
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 9.0, WIFI > ja, bar > ja (kachel > ja)
Welkomsdrankje : neen
M'n bed in hotel Termas M'n bed in hotel Termas
    Annet en Jopie aan het ontbijt
Luiz Sophie
  Ook het tanken werd vastgelegd. Financieel heel leuk in Ecuador
13,588 * $ 1,03 = $ 14,00 (voor 51,43 liter)
De prijs van gallon diesel is $ 1,03 (één gallon = 3,785 liter)
Ofwel als een $ 1,00 = € 0,80,
kost één liter diesel € 0,218 per liter

De vulkaan 'Cotopaxi'
    Manon met haar notebook
  De bruidssuite werd ook door mij bezocht
  VRIJDAG, 25 MEI 2012 (dag 10) Hospital provincial general de Latacunga
Parque Nacional Cotopaxi & ziekenhuis bezoek
Na een goed en stevig ontbijt werden we vanochtend door een Engels-sprekende gids opgehaald voor de hoogste en koudste tour van deze reis. In ongeveer 30 minuten reden we van de hacienda naar de ingang van het Nationaal Park Cotopaxi. We konden daar kiezen om óf in een avontuurlijke 4x4 terreinwagen te stappen danwel in onze eigen bus met chauffeur Luiz te blijven zitten.
Daarna reden we nog ongeveer één uur verder tot de parkeerplaats op 4.500 meter hoogte. Vanaf hier wandelden we naar de berghut gelegen op 4.810 meter hoogte. Dit behaalden alleen Annet, Manon en natuurlijk Pep, de maker van dit al. Hier stonden we bijna met onze voeten in de sneeuw! Vanaf hier konden we, bij mooi weer, een spectaculair uitzicht over de omgeving hebben, maar het begon te sneeuwen. Ook leuk om mee te maken. In de berghut wat gedronken, ja lekkere warme thee en wat gebabbeld met andere 'vulkaanbeklimmers'. Vervolgens wandelden we u terug naar de parkeerplaats. Vanaf hier heb Manon en ik de mountainbike gepakt, om af te dalen tot aan het vlakke gedeelte, in totaal zo´n 27 kilometer. Als je daar geen zin in had, dan stapte je lekker in de bus, om veilig beneden te arriveren. Dat had ik ook beter kunnen doen. Wat bijna op het einde van de mountainbike rit, kwam m'n achterwiel om een 'verkeerd' steentje en daar lag viel Pep, met z'n volle gewicht (98 kg) op z'n rechter schouder. Resultaat : schouder uit de kom. Kleding was overigens weinig beschadigd. Vervolgens eerste naar het lunchadres gereden met een 4x4 terreinwagen. De lunch werd onderweg geserveerd. Na de lunch reed Luiz naar het 'Hospital provincial general de Latacunga'. (ziekenhuis van Latacunga). Daar bij de spoedhulp, met Manon, ons aangemeld. Er werd eerst een röntgenfoto gemaakt. vervolgens lag ik daar op een 'klein' ziekenhuis bed, m'n voeten staken er ver buiten. Na een pijnstiller, werd de schouder weer in de kom gedraaid. Vervolgens weer röntgenfoto en werd vastgesteld dat m'n schouder weer op de juiste plaats zat, maar dat voelde ik zelf ook. (ik moet m'n medereizigers nog bedanken voor hun geduld, want terwijl ik met met onze hostess in het ziekenhuis verbleef, moesten zij in Latacunga wachten, alsnog muchas gracias)

Na het ziekenhuis bezoek reisden we door naar Baños, een klein dorpje met een subtropisch klimaat. In Baños verbleven we in hotel La Floresta. Na alle inspanningen en toestanden van vandaag was het tijd voor een heerlijk diner in een van de restaurants van Baños.
Wake up time : 06.30 uur
Overnachting : Hotel La Floresta, Banos 1/2 accommodatie > 8.0
kamer nummer : 301
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 7.0, WIFI > ja, bar > ja
Welkomsdrankje : neen
  Hospital provincial general de Latacunga

Even poseren voor het ziekenhuis van Latacunga

ZATERDAG, 26 MEI 2012 (dag 11)

Vrije dag in Baños

In Baños was meer dan genoeg te doen, dus vandaag een vrije dag om helemaal zelf in te delen. wat kan je allemaal doen in Baños:
  1. De Basiliek van Baños is zeker een bezoekje waard: alle wonderen die Onze Lieve Vrouwe van het Heilige Water heeft verricht staan levendig beschreven op de schilderijen die overal in de basiliek hangen.
  2. Ook kon je een bad nemen in één van de thermale baden van de actieve vulkaan Tungurahua die Baños rijk is.
  3. Je kon je laten verleiden door het suikerriet en de ‘melcochas’ (toffees) die aan de deurposten van de winkeltjes hangen.
  4. Fietsen naar het dorpje Rio Verde en wandel naar de grote waterval Pailon de Diablo.
  5. Je kon gaan raften, paardrijden of abseilen van watervallen.
  6. Voor de waaghalzen: spring van de brug (uiteraard met een touw!)
  7. je kon de wandeling naar de maagd van Baños maken; het zijn ontelbaar veel trappen omhoog maar aangekomen bij de maagd werd je getrakteerd op een fantastisch uitzicht over Baños en bij helder weer de vulkaan.
 Maar ik had een kwetsuur, dus ik mocht niets doen deze dag. Eerst met fietsers meegelopen en daarna het dorpje bezocht. In de middag Nederland-Bulgarije (oefenwedstrijd voor het EK voetbal 2012) op de tv bekeken. Ook in Ecuador werd deze wedstrijd via ESPN live uitgezonden. Lekker gebabbeld met het hotel personeel, internetten en wat foto's maken en zo kwam mijn dag wel om.
Wake up time : 07.30 uur
Overnachting : Hotel La Floresta, Banos 2/2
  In de rij voor de pinautomaat : een nationale sport in Ecuador ??
  Ximena (hele mooie naam)
  ZONDAG, 27 MEI 2012 (dag 12)
Vrijwilligersproject Inti Sisa en Incaruine Ingapirca
Na het ontbijt reden we van Baños naar Cuenca via het plaatsje Guamote, een zeer authentiek dorp waar veel indianen nog in klederdracht rondlopen (in andere kleuren dan de indianen in Otavalo). Hier brachten we een bezoek aan het gastenhuis Inti Sisa; een project dat zich inzet voor de verbetering van de levensstandaard van de Indigena bevolking uit Guamote en omgeving. Ze hebben onder andere een kinderdagverblijf, een naai-atelier en een computer-lokaal (met Windows 7 computers) waar de Indigenas computerles kunnen volgen. Alle opbrengsten uit het gastenhuis gaan direct naar het project Inti Sisa. Na de rondleiding werd hier de lunch geserveerd.  Hierna reisden we door naar Cuenca en brachten we onderweg nog een bezoek aan Ingapirca.

De Inca´s vestigden zich in de 15e eeuw in het huidige Ecuador. In 1529 stierf de toenmalige Inca-koning Huayna Cápac en hij liet het rijk achter aan twee van zijn zonen, Huascar y Atahualpa. Huascar kreeg de macht over het Zuidelijk deel van het rijk en Atahualpa over het Noordelijk deel (Ecuador).  Helaas kregen de broers een interne strijd over de macht over het gehele rijk en ze begonnen een oorlog tegen elkaar. In 1532 keerde Atahualpa als overwinnaar terug naar het Noorden, maar werd halverwege ontvoerd door de Spanjaarden die inmiddels in Ecuador waren gearriveerd. Het zwaar uitgedunde leger van Atahualpa kon geen weerstand bieden aan de Spanjaarden. Nadat er was onderhandeld over goud en zilver in ruil voor zijn leven, werd Atahualpa uiteindelijk toch geexecuteerd. De schat met goud en zilver is nooit gevonden en een legende tot op de dag van vandaag.

Er zijn weinig Inca monumenten te vinden, omdat de Inca´s de steden die zij achter lieten altijd vernielden voordat de vijand kwam. Echter is er een belangrijke Inca site in Ecuador: Ingapirca dat letterlijk 'muur van de Inca' betekent. We vonden hier een zonnetempel die gebruikt werd voor religieuze doeleinden en ceremonies. Mogelijk was deze plek een stopplaats voor de Inca´s die van Quito naar Cuzco of andersom reisden. We bezochten deze bijzondere plek. Vervolgens reisden we verder naar Cuenca. Hier hebben we overnacht in het sfeervolle hotel Victoria gelegen in het centrum van de stad. Manon nam ons vanavond mee naar een restaurant waar we heerlijk hebben gegeten!
Wake up time : 07.00 uur
Overnachting : Hotel Victoria, Cuenca 1/2 accommodatie > 6.5 (was een 8.5, door late werkzaamheden -/- 2.0)
kamer nummer : 306
zwembad > neen, airco > neen, fan > neen, douche > 9.0, WIFI > ja, bar > neen
Welkomsdrankje : ja
  Chimborazo
  Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag Ecuador animated flag