Panama

HOME
 Van vrijdag 11 september t/m donderdag 1 oktober 2009
 De groep bestond uit 15 personen + hostess + stagiaire + chauffeur van de bus
Wij lieten ons meevoeren door twee bijzonder afwisselende Midden-Amerikaanse landen. Deze rondreis begon in Panama, bekend om het Panama kanaal, waar jaarlijks zo’n 14.000 schepen de doorsteek maken. Maar Panama bood meer! We bezochten mooie nevelwouden, prachtige koraalriffen en de eilandenarchipel Bocas del Toro. Dit combineerden we met een bezoek aan een land met de meest intense biodiversiteit ter wereld: Costa Rica. Dit land verbindt Noord- en Zuid-Amerika en vormt een biologische en culturele brug, waar flora en fauna van twee continenten elkaar ontmoeten en waar Maya’s, Azteken en Inca’s hun kennis uitwisselden. De natuur was overweldigend: klaterende watervallen, majestueuze vulkanen, heetwaterbronnen, wilde rivieren en groen in alle mogelijke schakeringen. We ontdekten alles wat Panama en Costa Rica te bieden hadden.
Achterste rij v.l.n.r.: Hans, Rineke, Wilma, Sophie, Pep, Bart en Geert.
Voorste rij v.l.n.r.: Marcha, Piet, Ria en Maria.
Op de foto missen Coby & Derk uit Alkmaar. Op de achtergrond Panama City. De Limburgers Jos, Truus, Aleid en Piet waren nog in San José.
  VRIJDAG, 11 SEPTEMBER (dag 1)
Om 10.15 uur stond m'n taxi klaar om mij naar Schiphol te brengen. Ruim op tijd kwam ik daar aan. Ik had thuis reeds ingechecked, daarom mocht ik zelf m'n koffer inchecken. We zouden deze dag met de KL 0757 van Amsterdam Schiphol naar Panama City Tocumen vliegen. De vlucht stond gepland om 13.40 uur. We vertrokken om 13.55 uur vanaf gate E24. De vlucht ging 10 uur en 10 minuten duren. Het tijdsverschil met Panama is 7 uur. De verzorging bij de KLM was zeer goed. O.a. van een heerlijke Conimex maaltijd genoten incl. koffie en een likeurtje toe. Op de luchthaven werden we ontvangen door onze hostess Marcha. Pep was de eerste die door de douane kwam. Vervolgens met onze bus, met koffers OP het dak van de bus, naar ons eerste hotel. In het hotel kennis gemaakt met het Panama Bier, o.a. Balboa Bier & Atlas Bier. Balboa is het lekkerste bier van Panama.
Overnachting : Hotel Andino, Panama City (Panama)
Faciliteiten : Airco : JA / plafond ventilator : JA / gratis internet computer : JA / WIFI : JA / zwembad : NEE
Ontbijt : Boterhammen met hagelslag
Diner : Conimex maaltijd
Kamer nummer : 104

Panamese Bieren

ZATERDAG, 12 SEPTEMBER (dag 2)

Vandaag hebben we het beroemde Panama kanaal en het museum over het Panama kanaal bezocht. . Al sinds de tijd van Columbus droomden mensen ervan een kanaal te graven door de jungle van Panama. De gevaarlijke reis langs Kaap Hoorn werd zo overbodig en het traject werd met maar liefst 12.000 kilometer verkort. Wij hebben de Miraflores sluizen bekeken. Deze bevinden zich ten zuiden van Panama, aan de Pacific kant (Grote of stille oceaan). Na dit indrukwekkende bezoek verkenden we het oude centrum van Panama-Stad. We hebben een wandeling gemaakt door de oude stad van Panama (Casco Viejo). In de middag terug naar de "Locks", want nu waren er diverse GROTE schepen die door de sluizen werden geleid, want deze waren er bij ons eerste bezoek niet.

Diner : Zeebaars
Kamer nummer : 104

Miraflores Sluizen Een overzicht van het Panaal Kanaal Zeeschip in de sluis
  Ingang voor de bezoekers van de sluis

ZONDAG, 13 SEPTEMBER (dag 3)
Dit was een lange reisdag. We zreden richting het nevelwoud van Boquete. We verbleven in mooie bergachtige omgeving. Het hotel Fundadores is wel leuk, maar wel oud en heeft wel een renovatie nodig.
Overnachting : Hotel Fundadores, Bouquette (Panama)
Faciliteiten : Airco : NEE / plafond ventilator : NEE / gratis internet computer : NEE / WIFI : JA / zwembad : NEE
Diner : Karbonade
Kamer nummer : 48

Kaart van Boquete in PDF
  Hoofdstraat Boquete

MAANDAG, 14 SEPTEMBER (dag 4)

Op deze vrije dag in Boquete konden wij heerlijk relaxen bij het hotel of een mooie wandeling in de bergen maken. Een aantal van onze groep hebben in de ochtend een bezoek gebracht aan de Paradise Gardens. Dit is een dieren opvang centrum net buiten Boquete. Hier kregen we een rondleiding en konden we diverse dieren bekijken. In de middag hebben we een koffie plantage van Kotowa koffie bezocht. De tour werd aan elkaar gepraat door Hans & Terry. Dit echtpaar is 10 jaren geleden naar Panama verhuist.

Overnachting : Hotel Fundadores, Bouquette (Panama)
Diner : Biefstuk
Kamer nummer : 48

Hans (man met hoed) geeft uitleg

Een deel van het oude proces van koffie maken Boot koffie levert Kotowa Coffee in Nederland Het koffiemerk van Hans & Terri

DINSDAG, 15 SEPTEMBER (dag 5)

We reisden door de bergen naar het aan de Caribische kust gelegen Almirante. We voeren met de snelle boten naar de eilandengroep Bocas del Toro. We verbleven in het gelijknamige Bocas del Toro (hoofdstad van de provincie Bocas del Toro gelegen op Isla Colon). We werden met een aantal speedbootjes naar deze eilanden gebracht. Dit was voor mij natuurlijk een soort "thuiskomen". Rondom water, heerlijk. Er was ook een hele mooie horeca gelegenheid "Poco Loco". Een "wereld kroeg".

Overnachting : Hotel Bahia, Bocas del Toro (Panama)
Faciliteiten : Airco : JA / plafond ventilator : NEE / gratis internet computer : NEE / WIFI : JA / zwembad : NEE
Diner : Vis
Kamer nummer : 201

WOENSDAG, 16 SEPTEMBER (dag 6)

Vandaag kregen we een goede indruk van de eilandenarchipel. Met de boot verkennen we meerdere eilanden van de 350, die Bocas del Toro rijk is. Een mooie tocht brengt ons naar Dolphin Bay, waar vaak dolfijnen te zien zijn en deze hebben we ook gezien. Ook was er gelegenheid om te snorkelen en de prachtige kleurrijke onderwaterwereld te aanschouwen, maar dat was voor m'n contactlenzen niet echt bevorderlijk. In de middag naar het adembenemende Red Frog Beach geweest, waar de aardbeigifkikkers voorkomen. Uiteraard hebben we deze dag veel gevaren met een speedboot. Het was de gehele dag heel mooi weer. Zwemmen bij Bocas del Toro is perfect.

Overnachting : Hotel Bahia, Bocas del Toro (Panama)
Diner : Nasi goreng
Kamer nummer : 201

Dolphin Bay in Bocas del Toro (filmpje)

The Red Frog (de rode kikker)

DONDERDAG, 17 SEPTEMBER (dag 7)
Deze dag gingen we Panama verlaten en maakte we kennis met de grensovergang met Costa Rica. Bij de grens bij Sixaola  liepen we over de brug die Costa Rica met Panama verbindt. In de middag zijn we naar Cahuita geweest. Daar hebben we het Cahuita National Park bezocht. In namiddag nog even lekker een duik genomen in de Caribische Zee en vervolgens het zwembad. Deze dag kennis gemaakt met het bier van Costa Rica, o.a. Imperial & Pilzen.
Overnachting : Hotel La Perla Negra, Puerto Viejo, Limón (Costa Rica)
Faciliteiten : Airco : NEE / plafond ventilator : JA / gratis internet computer : JA / WIFI : JA / zwembad : JA
Diner : Kip
Kamer nummer : 14

Een overzicht op een kaart Jos springt over een klein riviertje in het Cahuita National Park; hij had meteen last van z'n lies
Bier van Costa Rica Bier van Costa Rica Bier van Costa Rica

VRIJDAG, 18 SEPTEMBER (dag 8)
Deze morgen reden we naar een "jungle" hotel in Sarapiqui (midden van Costa Rica). Sarapiqui is een laaglandregenwoud, waar we met een beetje geluk meerdere vogel- en andere diersoorten konden spotten, zoals uilen, spechten, gifkikkers, leguanen en basilisken. Het hotel is in de jungle gemaakt. Als je naar je kamer wilde, moest je soms even wachten op een "brulaap" of een schilpad. Bij binnenkomst kregen we een groen polsbandje om, wat betekende dat wij ontbijt en diner daar konden gebruiken. (bij alleen ontbijt kreeg je een oranje bandje). In de middag lekker geluierd bij het zwembad. Een deel van de groep ging op Canopy Tour. Een soort kabelbaan waar je aanhangt en waar je over een kabel glijdt. Via deze link kun je zien wat canopy is. Selecteer het filmpje "Costa Rica, Caopy".
Overnachting : Hotel Selva Verde, Chilamate, Sarapiqui (Costa Rica)
Kamer nummer : 16

Derk in de beugels Zij zijn er klaar voor En daar gaan ze dan ook

ZATERDAG, 19 SEPTEMBER (dag 9)
Deze morgen zijn we met vier leden van onze groep gaan RAFTEN op de Rio Sarapiqui. Raften is een water activiteit, waarbij gebruik wordt gemaakt van een raft om bijvoorbeeld een rivier te bevaren. Het wordt doorgaans op wildwater gedaan, waarbij onderscheid kan worden gemaakt in de moeilijkheidsgraad. Dit was een excursie om nooit te vergeten. Onderweg naar het raften moest ik nog "schoenen" kopen, want met badslippers mocht je de boot niet in. In de middag reden we richting Tirimbina en bezochten we een cacaoplantage in het Tirimbina National Park. We kregen er uitleg over het proces van chocolade maken en er mocht natuurlijk geproefd worden. Tijdens deze tour konden we kennis maken met de originele manier van het gebruik van cacao bonen door de Indianen. Van chocodrink tot stukjes chocolade. Wat de excursie extra leuk maakte, was dat de plantage midden in het tropisch regenwoud ligt. Tijdens de wandeling naar de plantage kregen we uitleg over het leven aldaar. Deze middag moesten we ook dichte schoenen aan, vanwege de Bullet Ant (Kogel Mier).
Overnachting : Hotel Selva Verde, Chilamate, Sarapiqui (Costa Rica)
Kamer nummer : 16

In de raft v.l.n.r. : Coby, Derk, "de chauffeur", Sophie en Pep

Pep is bezig met cacaobonen Pep is bezig met cacaobonen Pep is bezig met cacaobonen

ZONDAG, 20 SEPTEMBER (dag 10)
Deze morgen een riviertochtje gemaakt op de Rio Frio bij Los Chiles.  Hier hebben we diverse vogels, schilpadjes, baselic hagedissen, vleermuisjes, apen en nog veel meer gezien en gehoord. De lunch was ook op de boot. Tijdens deze tour kwam er ook een vreselijke regenbui naar beneden, maar wij zaten lekker droog. In de middag het dorpje Fortuna bezocht, Dit plaatsje is bekend om de Arenal vulkaan. In namiddag ook een duik genomen in het zwembad. In de avond werden we nog getrakteerd op een vreselijke regenbui, maar we zijn ook op vakantie in de regentijd en dan is dit natuurlijk mogelijk.
Overnachting : Hotel Villas Eco Arenal, Fortuna (Costa Rica)
Faciliteiten : Airco : JA / plafond ventilator : NEE / gratis internet computer : NEE / WIFI : JA / zwembad : JA
Kamer nummer : 123

Boot op de Rio Frio Rio Frio Rio Frio

MAANDAG, 21 SEPTEMBER (dag 11)
Deze ochtend de Hangende Bruggen van het Arenal National Park bezocht. Tijdens deze excursie zijn we gefilmd door de Deutsche Welle (onderdeel van de ARD), welke een verslag maakte over de Hangende Bruggen en de dieren in dit park. In de middag zijn naar de Baldi Baden in Arenal geweest. Deze baden worden verwarmt door de actieve vulkaan van Arenal. In de avond een boottocht gemaakt op het Lago Arenal, om zonsondergang en lava te zien.
Overnachting : Hotel Villas Eco Arenal, Fortuna (Costa Rica)
Kamer nummer : 123

Geert op een van de bruggen   Met z'n vieren in holle boom Op de hangende bruggen
  Groepsfoto Vulkaan van Arenal  De boot op het Lago Arenal
Baldi Hot Springs Ingang van Baldi Hot Springs Baldi Hot Springs
Vulkaan van Arenal Vulkaan van Arenal Vulkaan van Arenal

DINSDAG, 22 SEPTEMBER (dag 12)
Deze morgen een bezoek gebracht aan boer Don Juan. Deze man maakt op z'n land alles om van te leven. In principe heeft hij geen enkele hulp van buitenaf nodig. Zelfs biogas produceert hij van koeienmest. Vervolgens doorgereden naar ons hotel in San José. Voor we naar het hotel gingen, hebben we eerst Pieter uit Limburg afgeleverd in een ziekenhuis. Piet had een ontsteking in z'n kuit gekregen. Piet was samen met z'n vrouw en twee vrienden op vakantie en deze bleven dan ook alle vier achter in San José. Deze middag vervolgens gezellig een biertje gedronken met een groep van Djoser. Deze organisatie maakt, net als SRC, ook groepsreizen. Binnen deze groep waren er twee op huwelijksreis. Deze hadden een fles champagne gekregen van het hotel en deze met de gehele Djoser groep incl. Pep op gedronken. Fox single reizen was ook aanwezig en ook hier heb ik (natuurlijk) kennis mee gemaakt.
Overnachting : Hotel Rincon de San José, San José (Costa Rica) (Nederlandse eigenaar)
Faciliteiten : Airco : NEE / plafond ventilator : JA / gratis internet computer : JA / WIFI : JA / zwembad : NEE
Diner : Pizza Margarita
Kamer nummer : 5

Is dit een seismograaf ???
Het was deze dag "bloed heet", vandaar de natte plek op m'n polo shirt Boer Juan geeft uitleg..... (Marcha luistert goed)
Van suikerriet, suikerwater maken
(hier had ik m'n camera nog...)
De bagage staat boven op onze bus Boer Juan met suikerriet Limburger Piet in het ziekenhuis van San José

WOENSDAG, 23 SEPTEMBER (dag 13)
Deze morgen naar het centrum van San José geweest. Het Museo del Oro (goudmuseum) was één van de gebouwen die we bezocht hebben. We hebben de overdekte markt en de winkelstraat van San José bezocht. In de avond middels een wandeling en een busritje een culturele avond bezocht. Deze was georganiseerd door Ecole Experience met Salsa les en wat zoutjes, maar ook met een heerlijke borrel. Terug in het hotel nog gezellig met de reisleiding nagezeten tot ± 01.00 uur.
Overnachting : Hotel Rincon de San José, San José (Costa Rica)
Diner : Kip met zéér kleine porties patat
Kamer nummer : 5

Foto's in het Museo del oro Foto's in het Museo del Oro Foto's in het Museo del Oro

DONDERDAG, 24 SEPTEMBER (dag 14)
Vandaag reden we richting de San Gerardovallei, waar de schitterende Quetzal voorkomt. Deze beroemde vogel laat zich niet makkelijk zien, maar hier was de kans groot dat we een glimp op konden vangen van deze voor de Maya’s heilige vogel. Voordat we hier aankwamen, bezochten we de Irazu vulkaan. Deze vulkaan ligt op 3.432 meter boven zeeniveau. De gifgroene kleur van het water wordt veroorzaakt door een mix van fosfor en zwavel. Het maanlandschap om ons heen is indrukwekkend! Vervolgens een van de mooiste kerken van Costa Rica bezocht, de Basilica de Nuestra Seńora de Los Angeles. De plek waar de zwarte Madonna zich bevind is een belangrijk bedevaartsoord. Vervolgens door naar het hotel. Daar dit hotel vrij hoog in de bergen ligt, is het hier in de avond en nacht gewoon KOUD. Want als Pep met een lange broek en een jasje compleet dicht komt eten, is het echt KOUD. Vandaar de kachel in de kamer, want door die kou wordt het ook heel vochtig. Het diner was voortreffelijk.
Overnachting : Hotel Savegre, Cartago (Costa Rica)
Kachel : JA !!
Diner : Buffet, met heerlijke forel
Kamer nummer : 130

Basilicia de Nuestra Señora de Los Angeles Basilicia de Nuestra Señora de Los Angeles Basilicia de Nuestra Señora de Los Angeles
Irazu vulkaan Een overzicht op een kaart Irazu vulkaan
Colibris in Cartago   Colibris in Cartago

VRIJDAG, 25 SEPTEMBER (dag 15)
We konden deze morgen uitslapen. Je kon vroeg opstaan en op zoek gaan naar de de Quetzal, de nationale vogel van Guatemala, maar ik zelf sliep lekker uit met twee dekbedden over me heen. In de loop van de morgen reden we richting een hotel waar ik niet al te beste herinneringen aan zal overhouden voor de rest van m'n leven, Villas Rio Mar in Dominical. In de loop,van de middag arriveerden we daar. Lekker bij het zwembad gezeten en drankjes worden daar bij het zwembad geserveerd. Kwamen we daar ook weer een andere Djoser groep tegen. In de avond lekker een drankje gedronken, tot ik om ± 0.00 op m'n kamer kwam. ALLES gestolen, videocamera, paspoort, buideltasje incl. inhoud, horloge, telefoon. Ik bezat niks meer. Vervolgens een procesverbaal op laten maken door de lokale politie en Interhelp gebeld om m'n bankkaarten te laten blokkeren. Alle video's en foto's waren verloren. M'n wereld stortte in en dan wil je eigenlijk alleen maar naar huis toe, zo snel mogelijk. Maar ik was snel weer bij zinnen om de vakantie voort te zetten. Vervolgens van kamer verhuist. Alleen raar dat de dag er na, twee dames weer in m'n "oude" kamer werden gedropt, zonder dat de schade hersteld was....................
Ontbijt : Pancakes + rode watermeloen
Diner : Kip
Kamer nummer : in eerste instantie 304, later verhuist nar 315

De Quetzal De Quetzal De Quetzal
Sony HDR-10E
  Een foto van m'n gestolen Sony Handycam
"Buiten" gedeelte van de kamer Slaapkamer "Buiten" gedeelte van de kamer

ZATERDAG, 26 SEPTEMBER (dag 16)
Volgens ons programma werd het "Zon, Zee & Strand". Maar voor mij zeker niet. Ik moest zorgen voor een (vervangend) reisdocument om het land weer te mogen verlaten.. Daarom belde deze morgen onze hostess de ambassade jet de vraag of we daar welkom waren. Als je niets meer hebt, dien je een noodpaspoort op te halen bij de ambassade van het land waar je bent. In míjn geval San José. We waren welkom op zondag ochtend om 09.00 uur. De goedkoopste manier uitgezocht en dat was een auto huren voor twee dagen. Je hebt dan overal vervoer en brandstof is in dit soort landen bijna voor niets. In de middag in Quepos pasfoto's gemaakt. Gelunched hebben we bij Quiznos en deze maaltijd was zo goed en voedzaam, zodat we later een diner konden overslaan. In Hotel Rincon stonden de Limburgers raar te kijken (zij stonden bij de receptie) dat we weer (even) terug waren, want daar hebben we de nacht doorgebracht.
de groep:
Marcha & Pep:
Overnachting : Hotel Rincon de San José, San José (Costa Rica)
Diner : géén, door goede lunch bij Quiznos
Kamer nummer : 42

De huurauto, een Suzuki Jimmy
Quepos ligt in het zuiden van Costa Rica Quiznos is een fastfood keten, maar beter dan McDonalds (volgens Pep) Luchtfoto van Quepos

ZONDAG, 27 SEPTEMBER (dag 17)
Om 09.10 uur waren we op de Nederlandse ambassade in San José. We vertrokken daar weer om 10.30 uur. Om ± 15.00 uur waren we terug in Dominical. M'n kamer was dit keer niet leeg gehaald. Ik had vrijdag na kamer 304 een kamer (315) midden in het park en niet nabij de uitgang. Veel beter voor je spullen.
 Conclusie van Pep: als jullie nog eens hier logeren, vraag een kamer niet te dicht bij de uitgang.
Diner : Biefstuk
Kamer nummer : 315

M'n favoriete ontbijt, American met pancakes De Limburgers aan het ontbijt Het barretje in Hotel Rincon in San José
Pep bij een portret van Beatrix Het interieur van de ambassade Marcha bij een portret van Beatrix
M'n noodpaspoort bij een plaquette ter nagedachtenis van de opening op 12 januari 1985 De ambassade ging voor Pep open op een zondagmorgen om 09.00 uur !!! De ingang van de ambassade
Overhandiging van het roze noodpaspoort door mw. Beaujon aan Pep

MAANDAG, 28 SEPTEMBER (dag 18)
Deze dag gingen we terug naar Panama. Via de grensovergang bij Pasa Canoas. Zo'n grensovergang is iets om gewoon een keer mee te moeten maken. Stickertjes in je paspoort, veel stempels en de hostess veel praten met de lokale ambtenaren. Natuurlijk was ik zelf een attractie, een rose paspoort incl. een brief van de ambassade. Ik had er veel bekijks mee bij de grenspost. Vervolgens naar David gereden. Maar tussen door nog een rumfabriek bezocht, Carta Vieja in Chiricana. Helaas maakte ze daar niet m'n favoriete rum "Ron Miel" (honing rum). Maar ja dat drink ik wel op Gran Canaria, van Artemi. Daarna het stadje David bezocht. Er waren hele leuke barretjes, waar een flesje Balboa bier USD 0,60 kost.
Overnachting : Hotel Castilla, David (Panama)
Kamer nummer : 227

Rondom de grensovergang van Paso Canoas Rechts onder Paso Canoas Rondom de grensovergang van Paso Canoas

In de fabriek van Carta Vieja Carta Vieja Carta Vieja
Alle stempels & stickers voor de alleen de overgang van Costa Rica naar Panama

¡Pura Vida, Mai! = "life, pure and simple"

DINSDAG, 29 SEPTEMBER (dag 19)

In de ochtend rijden we naar Panama-Stad, waar we aan het einde van de middag aankwamen voor de overnachting.

Diner : Vlees
Kamer nummer : 202

WOENSDAG, 30 SEPTEMBER (dag 20)
Deze dag waren alle vlaggen halfstok ofwel "half mast". De oud president van Panama, Guillermo Endara, was overleden. In zo'n geval mag geen enkele horeca gelegenheid drankjes schenken de gehele dag tot 0.00 uur. De middag doorgebracht op hoogste punt van Panama, Cerro Ancon en verder in het winkelcentrum Albrook Mall. Na een paar uur doorgebracht te hebben in het winkelcentrum reden we richting Tocumen, de internationale luchthaven van Panama. Om 20.05 uur ging vlucht KL 0758 naar Amsterdam Schiphol. De verzorging terug was ook weer voorttreffelijk.
Overnachting : KL 0758, MD 11
Diner : Conimex maaltijd
Kamer nummer : n.v.t., geslapen in vliegtuig

De bagage hadden we de laatste dag IN de bus   De bagage hadden we de laatste dag IN de bus
Panama, "nieuwe" stad De vlag "half mast" Panama, "oude" stad
Op de achtergrond de Miraflores sluizen   "The Bridge of the Americas"
Geverfde bankjes op de Cerro Ancon Geverfde bankjes op de Cerro Ancon Geverfde bankjes op de Cerro Ancon
Vlag van Panama Sophie en Marcha Vlag van Costa Rica
De vlag van Panama is sinds de oprichting van de staat op 3 november 1903 de officiële landsvlag. De vlag bestaat uit vier even grote vlakken: twee witte (linksboven en rechtsonder), een rode (rechtsboven) en een blauwe (linksonder). In het linkerbovenvlak staat een blauwe ster, in het rechterondervlak een rode.   De vlag van Costa Rica is aangenomen op 27 november 1906 en bestaat uit vijf horizontale banen in de kleuren (vanaf boven) blauw, wit, rood, wit en blauw. In de dienst- en oorlogsvlag staat het wapen van Costa Rica in een witte ovaal op de rode baan; dit ontbreekt in de civiele vlag.

DONDERDAG, 1 OKTOBER (dag 21)
We zijn omstreeks 13.15 uur geland op Nederlands grondgebied, Einde van een vakantie om nooit te vergeten, zeker ook niet vanwege de diefstal van AL m'n waardevolle spullen.
Ontbijt : Vliegtuig ontbijt
Diner : Andijvie + balletje gehakt + curie
Kamer :  m'n eigen boxspring
  Niemand van onze groep kreeg een stempel op Schiphol, maar één wel...

Algemene informatie :

Deze reis werd geboekt bij : SRC Cultuurvakanties

Ter plaatse werd de reis georganiseerd door : Shana Travel, hostess Marcha de Jong

Algemene informatie over : Panama / Costa Rica

BEDANKT:
Als laatste wil ik onze hostess Marcha bedanken voor alle steun na de diefstal van al m'n bezittingen. Volgens mij beheerst ze de Spaanse taal beter dan menig Spanjaard. Ook wil ik reisgenoot Geert bedanken dat mij zeer snel de noodnummers van Interhelp kon aanleveren, zodat ik alle bankkaarten en telefoon kon laten blokkeren.

Ook de andere leden van de groep wil ik bedanken, daar zij mij van diverse foto's en een video hebben voorzien, zodat ik deze website kon maken en toch met een goed gevoel op de rondreis Panama & Costa Rica 2009 kan terug kijken. Google was ook heel behulpzaam,.

Onze hostess Marcha de Jong
  Fotoboek Marcha (Picassa)

Reacties op deze website kunnen naar info@PepMarken.nl