Dag 8 - Zondag 4 november 2007: Cairns - Brisbane

Rond een uur of zeven werden we wakker en na een douche zaten we om acht uur aan het ontbijt. Opvallend was dat de trein werkelijk exact op schema reed. En dat voor zo'n lange afstand. Wel even een verschil met de treinen in de Verenigde Staten. De rest van de treinrit hebben Klaas en ik gevuld met klaverjassen. Het was niet echt hoogstaand.... Om twee uur werden we de restauratie uitgestuurd omdat ze schoon gingen maken. Wij zijn toen maar terug gegaan naar onze eigen coupé. Om 15.50 uur kwamen we in Brisbane aan, keurig op schema. De koffers hadden we ook vrij snel en een kwartier later waren we al in ons hotel, het Ibis Hotel. Dat was namelijk maar één blok van het station. Na de koffers op de kamer te hebben gezet gingen we direct Brisbane verkennen. Al snel was duidelijk dat dit (op dat moment) geen bruisende stad was. We liepen langs de Brisbane River, onder de snelweg (3), zuidelijk richting de Botanic Gardens. Vanaf de Goodwill Bridge hadden we een mooi uitzicht op de stad. Dit deel was trouwens het universiteitsdeel van de stad. Wij zijn over de campus van de Queensland University of Technology gelopen. Maar aan de andere kant van de rivier waren nog veel meer universiteitsgebouwen. Gezien dit feit verwachtten we ook de nodige studenten tegen te komen, maar dat viel mee. In het park was wel het één en ander te doen. 's Avonds was daar een groot openlucht concert. Dat verklaarde misschien ook waarom we zo weinig mensen tegen kwamen. Na een lekkere wandeling door het park begonnen we toch wel honger te krijgen.

Dus gingen we op zoek naar een leuk tentje. Het werd een pannenkoeken restaurant in een voormalige kerk. We namen alle drie een heerlijke steak en hadden daarna nog wel trek in een dessert. De kleine pannenkoekjes zagen er wel lekker uit. Alleen toen deze geserveerd werden bleken het niet de dessert pannenkoeken te zijn die we kregen, maar die van het hoofdgerecht! We hadden dus twee complete maaltijden..... Een flinke hap, maar wel erg lekker! Met een volle maag gingen we nog even in de 'kelder' kijken, want daar zat de kroeg. Hier gingen we ff lekker een biertje drinken en een potje poolen. Het was er wel vrij rustig, maar ja het was ook zondagavond. En niet overal is het op zondag zoals in de Visscher natuurlijk! Op de weg terug naar het hotel hoorden we uit een café live muziek komen. Tja, dat bracht ons toch weer in de verleiding. Toch nog maar even naar binnen gewipt en hier ook nog een biertje gedaan voordat we echt terug naar het hotel en op bed gingen.

Naar boven

Dag 9 - Maandag 5 november 2007: Brisbane - Tewantin

Om half acht ging de wekker, zodat we mooi op tijd bij de camperverhuur zouden zijn. Voordat we vertrokken nam Chris nog even telefonisch contact op met Maui. Dat was zondag niet gelukt omdat ze toen al net gesloten waren op het moment dat we belden. De camper stond al voor ons klaar werd gezegd, dus gingen wij ons gereed maken voor vertrek. Via de receptie regelden we een taxi en om 09.00 uur waren we al bij de verhuurmaatschappij. Het was er vrij druk en aangezien wij vergeten waren een nummertje te pakken waren we pas rond 10.00 uur aan de beurt. Maar toen ging het allemaal wel vrij snel. Aangezien wij toch al de nodige ervaring hadden met campers was alles vrij snel uitgelegd en konden we snel naar de camper. Wat ruimte betreft viel deze wel wat tegen voor een camper die geschikt was voor zes personen. Wij konden onze spullen wel kwijt in de kastjes, maar het was wel af en toe proppen. Na wat korte uitleg konden we op weg, maar niet voordat we onze GPS hadden gekregen. Want deze had in de kluis moeten liggen, maar deze was leeg! Uiteindelijk reden we om een uur of elf met een beginstand van 121.223 op de teller, weg bij de verhuurmaatschappij. Klaas had het links rijden eigenlijk vrijwel direct onder de knie. Ik heb niet mijn ogen dicht gezeten! Hahaha. Even ten noorden van Brisbane deden we onze eerste inkopen bij een grote supermarkt. Hierna reden we door naar onze eerste campground van deze vakantie: Noosa Bougainvillia Holiday Park in Tewantin. In totaal hadden we de eerste dag bijna 150 kilometer afgelegd. We aten deze avond in de camper, heerlijke lasagne.

Dag 10 - Dinsdag 6 november 2007: Tewantin - Hervey Bay

De wekker stond vandaag weer behoorlijk vroeg want we wilden op tijd richting Hervey Bay. Om half acht zaten we dan al op de weg richting noorden. Na een kleine 200 kilometer waren we er. Het was even zoeken naar de campground, die lag namelijk midden in een woonwijk. Snel was duidelijk dat er vandaag iets aan de hand was, want het was nogal rustig op straat. Bijna iedereen zat ik de kroeg...... Vandaag was namelijk de Melbourne Cup. DE paardenrace van Australie die het hele lang plat legt. Het was vandaag trouwens ook niet zulk mooi weer. Het regende af en toe, maar de temperatuur was wel prima. Nadat we de camper hadden weggezet gingen we 'de stad in' om een jeep te regelen voor morgen, want dan wilden we naar Fraser Island. In eerste instantie was het de bedoeling om daar twee nachten te verblijven, maar vanwege het mindere weer besloten we hier maar een dag van te maken. Dit was allemaal vrij snel geregeld en zo konden wij om een uur of drie doen wat de rest van Australie al een tijdje mee bezig was: de kroeg in! Hier hebben we de nodige biertjes achter over geslagen en uiteraard ook naar de Melbourne Cup gekeken. Om zo'n uur of acht hadden we onze zakken vol en gingen we terug naar de camper. Want zo laat konden we het vandaag ook niet maken, want morgen gaat om half zes al de wekker!

Naar boven

Dag 11 - Woensdag 7 november 2007: Fraser Island

Het was vandaag dus weer een vroegertje. Maar dat moest ook want om 06.45 uur vertrok de boot al naar Fraser Island. Zo rond die tijd kwamen wij echter pas aan op de haven. Het was even zoeken, maar toen zagen we tot onze schrik dat ze al bijna vertrokken. We moesten dus even een sprintje trekken en zwaaien. Gelukkig zagen ze ons en wachtten ze. We moesten alleen nog even inchecken en daarna kon de boot met ons er op vertrekken richting Fraser Island. Na een half uurtje varen kwamen we aan op 's werelds grootste zandeiland. En we hadden geluk ook, want het weer werd steeds beter.

Nadat we eerst een briefing kregen konden we om een uur of negen op pad met onze jeep. We gingen eerst dwars door het regenwoud naar de andere kant van het eiland. Onderweg hadden we schitterende uitzichten en zagen af en toe wat wilde beesten. Het was echt super om met die jeep dwars door de wildernis te rijden. Maar eenmaal op het strand aangekomen was dat ook fantastisch. We reden een heel stuk naar het noorden richting het scheepswrak waar we de nodige foto's maakten. Onderweg reden we ook over een 'vliegveld'. Op het moment dat wij over de landingsbaan reden kwam er ook net een vliegtuigje aan. Grappig gezicht om op het strand een vliegtuigje te zien landen. Op de terugweg naar het zuiden maakten we ook nog even een paar filmpjes met onze jeep in de hoofdrol. Met een noodvaart door het water rijden en een soort van 'Bounty reclame'...... We vermaakten ons prima, helaas verschenen er al wel wat wolken aan de horizon.

En net op het moment, uur of half drie 's middags, dat wij bij het meer aankwamen begon het een beetje te regenen. Juist op misschien wel het mooiste stukje van het eiland. Maar ja, tot dat moment hebben we wel van het schitterende weer kunnen genieten. Zwemmen gingen we dus maar niet. Wel even in het water geweest trouwens. want ja misschien is dit wel de eerste en laatste keer dat je daar bent. We besloten nog maar een stukje door het regenwoud te gaan crossen en nog even het strand op. Met de boot van half zes gingen we weer terug naar Hervey Bay. Inmiddels was het toen ook al gestopt met zachtjes regenen, het goot! In totaal hadden we toch 140 kilometer op het eiland afgelegd. Terug in Hervey Bay gingen we vlakbij de campground iets eten. We hadden geen zin verder te lopen, want het regende keihard.....